FEMINIST PEDAGOGY AND SCHOOL CURRICULUM

Authors

  • Rosangela de Araújo LIMA Universidade Católica de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v1i2.57

Keywords:

Gender, Inclusive education, Teaching

Abstract

This paper discusses the importance of discussing gender in school curricula in the view of Feminist Pedagogy, aiming to analyze the contribution of feminist theoretical assumptions to the constitution of an inclusive School Curriculum. The research method used in this study was bibliographic, based on the discussion and mapping of academic production on the subject. It is reiterated, then, the unique importance of this discussion and the adoption of a pedagogical proposal supported by the assumptions of Feminist Theory for the achievement of a democratic and citizen school, where human diversity is not only respected, but welcomed in a way that aims at school and social inclusion of the subjects. The School still today excludes and acts in a perspective of the heterocentric norm.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABNT, Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 6022/2018. Artigo Científico. 2018.
BRITZMAN, Débora. Curiosidade, sexualidade e Currículo. In: LOURO, Guarcira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2° ed. Belo Horizonte. Autêntica, 2001, p. 83 -111.
BUTLER, Judith. Fundamentos contingentes: o feminismo e a questão do pós-modernismo. Cadernos Pagu. n. 11, p. 11-42, 1998.
________. Problemas de Gênero: Feminismo e Subversão da Identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo (UNESP). 1999.
CASTRO, Maria Garcia. ABRAMOVAY, Miriam. SILVA, Lorena Bernadete. Emile. Juventudes e Sexualidades. Brasília UNESCO, 2004, 2° edição.
COSTA, Jurandir Freire. A Inocência e o Vício: estudos sobre o homoerotismo. 4. ed. Rio de Janeiro: Relume Dumará. 2000.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "Estado da Arte". Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.
FOCAULT, Michel. História da sexualidade I – A vontade de saber. 11. ed. Rio de Janeiro: Graal. 1993.
FURLANI, Jimena. Abordagens contemporâneas para educação sexual. In: FURLANI, Jimena. (Org.). Educação sexual na escola: equidade de gênero, livre orientação sexual e igualdade étnico-racial numa proposta de respeito às diferenças. Florianópolis: FUDESC , 2008. p. 18-34.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 26. ed. São Paulo: Paz e Terra. 1987.
_________. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 23. ed. São Paulo: Paz e Terra. 2002.
NAVARRO-SWAIN, Tânia. O que é lesbianismo. São Paulo: Brasiliense. Coleção Primeiros Passos, 2000.
SACRISTÁN, J.G. Currículo e diversidade cultural. In: SILVA, T. T.; MOREIRA, F. (Orgs.) Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, p. 82-113, 1995.
SALOMON, Délcio Vieira. Como fazer monografia. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SOARES, Vera. Movimento de mulheres e feminismo: evolução e novas tendências. Revista Estudos Feministas, n. especial, 1994.

Published

2020-08-31

How to Cite

LIMA, R. de A. (2020). FEMINIST PEDAGOGY AND SCHOOL CURRICULUM. Open Minds International Journal, 1(2), 58–67. https://doi.org/10.47180/omij.v1i2.57

Issue

Section

Continuous Flow Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.