FEMINIST PEDAGOGY AND SCHOOL CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v1i2.57Keywords:
Gender, Inclusive education, TeachingAbstract
This paper discusses the importance of discussing gender in school curricula in the view of Feminist Pedagogy, aiming to analyze the contribution of feminist theoretical assumptions to the constitution of an inclusive School Curriculum. The research method used in this study was bibliographic, based on the discussion and mapping of academic production on the subject. It is reiterated, then, the unique importance of this discussion and the adoption of a pedagogical proposal supported by the assumptions of Feminist Theory for the achievement of a democratic and citizen school, where human diversity is not only respected, but welcomed in a way that aims at school and social inclusion of the subjects. The School still today excludes and acts in a perspective of the heterocentric norm.
Downloads
References
BRITZMAN, Débora. Curiosidade, sexualidade e Currículo. In: LOURO, Guarcira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2° ed. Belo Horizonte. Autêntica, 2001, p. 83 -111.
BUTLER, Judith. Fundamentos contingentes: o feminismo e a questão do pós-modernismo. Cadernos Pagu. n. 11, p. 11-42, 1998.
________. Problemas de Gênero: Feminismo e Subversão da Identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo (UNESP). 1999.
CASTRO, Maria Garcia. ABRAMOVAY, Miriam. SILVA, Lorena Bernadete. Emile. Juventudes e Sexualidades. Brasília UNESCO, 2004, 2° edição.
COSTA, Jurandir Freire. A Inocência e o Vício: estudos sobre o homoerotismo. 4. ed. Rio de Janeiro: Relume Dumará. 2000.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "Estado da Arte". Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.
FOCAULT, Michel. História da sexualidade I – A vontade de saber. 11. ed. Rio de Janeiro: Graal. 1993.
FURLANI, Jimena. Abordagens contemporâneas para educação sexual. In: FURLANI, Jimena. (Org.). Educação sexual na escola: equidade de gênero, livre orientação sexual e igualdade étnico-racial numa proposta de respeito às diferenças. Florianópolis: FUDESC , 2008. p. 18-34.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 26. ed. São Paulo: Paz e Terra. 1987.
_________. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 23. ed. São Paulo: Paz e Terra. 2002.
NAVARRO-SWAIN, Tânia. O que é lesbianismo. São Paulo: Brasiliense. Coleção Primeiros Passos, 2000.
SACRISTÁN, J.G. Currículo e diversidade cultural. In: SILVA, T. T.; MOREIRA, F. (Orgs.) Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, p. 82-113, 1995.
SALOMON, Délcio Vieira. Como fazer monografia. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SOARES, Vera. Movimento de mulheres e feminismo: evolução e novas tendências. Revista Estudos Feministas, n. especial, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.