LINGUISTIC VARIATION IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING IN TEXTBOOKS

Authors

  • Janete Pereira Santos Carvalho Universidade Estadual de Maringá-UEM

Keywords:

Sociolinguistics., Linguistic Variation., Standard Language.

Abstract

The production of this work was carried out as a way of concluding the elective discipline of the Master's, Principles of Educational Sociolinguistics. The research aims at describing how linguistic variation in Brazilian Portuguese is taught in schools within their teaching materials. At first, the theme of school practices with the Portuguese language with the students, based on the practices of the authors Cyranka and Scafutto. On the one hand, these students complain that teaching Portuguese is “very difficult”, and on the other, teachers classify it as “not very capable”, thus worsening when it comes to speakers of less prestigious dialects, considered wrong. In a second moment, it is defined in the school environment what it is to teach a standard language or a cultured language based on the ideas of Faraco (2008) since the varieties occur in more monitored uses of the language by different social segments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORTONI-RICARDO,S.M. O português brasileiro. In: ______.Educação em Língua Materna : Sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004 (p.51-70)

BORTONI-RICARDO,S.M. Nós chegamu na escola e agora? Sociolinguística e Educação. São Paulo, 2005. (p.113-146).

CAMACHO, Roberto Gomes. Norma culta e variedades linguísticas. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, p. 34-49, v.11. http://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/40354 . Acesso em 22 de out de 2022.

CYRANKA.L.F.M. e SCAFUTTO. M. L. Educação Linguística: Para além da “Língua Padrão”. Revista Educação em foco, Juiz de Fora, V.16,n.1,p.41-64.2011

FARACO, C. Por uma pedagogia da variação linguística. In. ______.Norma culta brasileira: desatando nós . São Paulo: Parábola, 2008 (p.163-182)

SANCHEZ, Marisa Martins. Buriti mais: português 4º ano: manual do professor. 1 ed. – São Paulo: moderna, 2017.

SILVA, L.B. Letramento e Oralidade: Uma Abordagem Etnográfica dessas Práticas Sociais em Teresina-PI. Anais do SIELP. Volume 2, Número 1. Uberlândia: EDUFU, 2012. ISSN 2237-8758. disponível em :

www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2014/07/volume_2_artigo_173.pdf - Acessado 15 de Nov. de 2022.

TRICONI, Ana. Ápis Língua Portuguesa 4º ano: ensino fundamental, anos iniciais. 3ª ed. São Paulo: Ática, 2017.

Published

2023-04-23

How to Cite

Pereira Santos Carvalho, J. (2023). LINGUISTIC VARIATION IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING IN TEXTBOOKS. Open Minds International Journal, 4(1), 4–14. Retrieved from https://openminds.emnuvens.com.br/openminds/article/view/185

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.