TEXTUAL GENRE ADVERTISING: A MULTIMODAL STUDY PROPOSAL
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v3i2.161Keywords:
Gênero textual anuncio publicitário. Leitura. Multimodalidade.Abstract
The advertisement, according to the PCN (1998) is a multimodal textual genre, which presents elements that allow different readings and interpretations, in view of its peculiarities of being marked with visual elements: colors, drawings, formats, wordplay. contributing to a multimodal scenario. The study presented here is a study proposal developed in the Professional Master's Program-Profletras, in a public elementary school, in order to analyze the textual genre advertisement, as a multimodal genre, and to understand its importance in the teaching of reading and learning Portuguese. The option for this genre is justified by the fact that it is present in the daily lives of subjects in all social environments and in the most diverse communication vehicles, from a television screen to street signs, commercial stores, in folders, billboards, among others. The study used the action research methodology, involving students from the 7th year of Elementary School, from a municipal public school in the light of theoretical studies of textual linguistics such as: Kleiman (2016), Rojo (2012), Marcuschi (2008) between others. The studies pointed to the need to develop reading activities through this genre, among other multimodal ones, to expand reading competence.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 278-327
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da Criação Verbal. 6. ed. Trad.
Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BEZERRA, Maria Auxiliadora. Ensino de língua portuguesa e contextos teórico-metodológicos. In DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel e BEZERRA, Maria Auxiliadora. Gêneros textuais & ensino. São Paulo: Parábola, 2010.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEE, 1997
BORGES, Flávia Girardo Botelho. Os gêneros textuais em cena: uma análise crítica de duas concepções de gêneros textuais e sua aceitabilidade na educação no Brasil. RBLA, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 119-140, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982012000100007
COSTA LARA, Ana Gabriela; SOUZA, Lívia Cristina Pereira . O gênero propaganda na escola: uma análise das aulas de leitura. Revista Gatilho, v. 6, p. 01-11, 2007. Disponível em: <http://www.ufjf. br/revistagatilho/files/2009/12/O-gnero-propaganda-na-escola-Artigo-Gatilho1.pdf>. Acesso em 2020.
DIONÍSIO, Ângela Paiva. Diversidade de ações sociais e de representações: diversidade de gêneros e em gêneros. In: II Congresso de Educação Dom Bosco-ANAIS. Curitiba, julho/2006.
DIONÍSIO, Ângela Paiva . Multimodalidade discursiva na atividade oral e escrita. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio ; DIONÍSIO, Ângela Paiva (org.). Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. 208 p.
DIONÍSIO, Ângela Paiva. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, Acir M.; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 137-152.
DIONÍSIO, Ângela Paiva . Multimodalidades e leituras: funcionamento cognitivo, recursos semióticos, convenções visuais. Recife: Pipas Comunicação, 2014.
KLEIMAN. Ângela Bustos. Alfabetização e letramento: implicações para o ensino. Revista da FACED, Salvador, n. 6, p. 99-112, 2002.
KLEIMAN, Ângela Bustos. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 16. ed. Campinas: Pontes: Editores, 2016.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge, 1996.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Multimodal Discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Hodder Education, 2001
MARCUSCHI, Luíz Antônio . Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva.; MACHADO, Ana Rachel (Orgs.) Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. p. 19.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
ROJO, Roxane Helena R., MOURA, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise do discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2000.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Open Minds International Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.