THE MANAGEMENT OF ACADEMIC TEXT WRITING IN THE LIGHT OF INTERACTIONIST-SOCIODISCURSIVE LANGUAGE STUDIES
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v3i1.156Keywords:
Academic writing management; Applied Linguistics; Language operations; GradutionAbstract
This article aims to offer an is to reveal the representations about the management of writing specialized texts for the University. For this, the study is based on a qualitative approach. In this sense, for the generation of data, the investigation operates from the realization of a reflective session. It is also anchored in principles of Applied Linguistics, through interdisciplinary theoretical foundations, with emphasis on reflections on the following concepts: acting in language, textual architecture, text genre. The results indicate that the management of text writing implies a metatextual model that operates through the construction, on the one hand, of representations about the sphere of communication in which the agent-producer is, of experiences based on forms of referral. from the text, by a teacher trainer/advisor, of Literate practices, but also from the contact with texts validated in the area of activity; on the other hand, representations about the level of infrastructure.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In. BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011, p. 261-306.
BASÍLIO, R.; PEREIRA, R. C. M. O procedimento de esquematização como estratégia de recepção e de construção textual. PEREIRA, R. C. M. (org.) Ateliê de Gêneros Acadêmicos: didatização e construção de saberes. 1ed.João Pessoa: Ideia, 2014. p. 223-249.
BAZERMAN, C.. Retórica da ação letrada. São Paulo: parábola, 2015.
BRONCKART, J.-P. Ação, discurso e racionalização: a hipótese de desenvolvimento de Vygotsky revisitada. In.: ______. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006. p. 59-91.
BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006.
BRONCKART, J.-P. Introdução. In.: ______. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006. p. 10-23.
BRONCKART, J.-P. O Agir nos Discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Tradução de Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas: Mercado de Letras, 2008.
BRONCKART, J.-P. Quadro e questionamento epistemológicos. In.: ______. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. Ed. São Paulo: EDUC, 2012 [1999]. p. 21-67.
BULEA, E. Atividade linguageira, textualidade e significação. In. ______. Linguagens e efeitos desenvolvimentais a interpretação da atividade. Campinas: Mercado de letras, 2010, p. 63-75.
MATENCIO, M. L. M. Textualização, ação e atividade: reflexões sobre abordagem do Interacionismo Sociodiscursivo. In: GUIMARAES, A. M. de. O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de letras, 2007, p. 51-63.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Análise da conversação. 5. ed. São Paulo: Ática, 2001
MOITA LOPES, L. P. Fotografias da Linguística Aplicada brasileira na modernidade recente: contextos escolares. In. ______. Linguística Aplicada na modernidade recente: festschrift para Atonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013, p. 15-37.
OLIVEIRA, H. A. G. Um estudo do gerenciamento da escrita de textos na graduação em Letras por meio da ativação de capacidades e da mobilização de operações de linguagem. 2021. 348 f. Tese (Doutorado em Linguística). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021.
PEREIRA, R. C. A constituição social e psicológica do texto escrito. In. PEREIRA, R. C. A; ROCA, P. Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2011, p.113-142.
PEREIRA, R. C. M. (Org). Ateliê de Gêneros Acadêmicos: didatização e construção de saberes. João Pessoa: Ideia, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Open Minds International Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.