TEACHING MATERIALS USING ACTIVE METHODOLOGIES IN HIGH SCHOOL

Authors

  • Paulo Sérgio Alves da SILVA SEE - Pernambuco
  • Rickison Cristiano de Araújo SILVA PPL. Doutorado em Linguagem e Ensino. Universidade Federal de Campina Grande-PB

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v1i2.55

Keywords:

Didactic resources, Teaching Physical Geography, Active methodologies

Abstract

The objective was to analyze a teaching experience carried out with high school students with a focus on teaching, on didactic materials and active methodologies for teaching Geography. The hypothetical deductive method was used using the Case Study as a pedagogical tool. We worked with a teacher and 88 students from two classes of the first years at a Technical School in the interior of Pernambuco-Brazil, through the application of questionnaires and through the observation of the use and construction of active methodologies. The researched teacher described that the active methodologies for the Geography classes, present countless possibilities to stimulate the student's interest, provide growth and provide a greater learning in relation to the studied subject. About the students, it was found that the majority are 15 years old; they are female and have a family income of up to one minimum wage. Most do not find it difficult to study geography and prefer field classes and dynamic / practical classes. However, they do not receive classes using technological resources. Working in this way is an activity that becomes a challenge to be carried out, as it requires a union with teachers from other disciplines for logistical support so that greater care can be taken with these students, written authorization from those responsible and support from the school management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, R. V.; RIBEIRO, C. M. L.; BARBOSA, M. E. S. A experiência no estágio curricular e sugestões para tornar as aulas mais dinâmicas e interativas. In: Anais do XVI Encontro Nacional de Geógrafos. UFRGS: Porto Alegre, 2010.
BASTOS, P. A. Revista Geografia: Pedagógica 2.0. Recursos didáticos e sua importância para as aulas de Geografia. p. 44-50. Ministério da Educação FNDE Periódicos. Editora Escala Nacional, 2011.
BREDA, T. V. O Olhar Espacial e Geográfico na Leitura e Percepção da Paisagem Municipal: contribuições das representações cartográficas e do trabalho de campo no estudo do lugar. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado – Geografia) Ourinhos, 2010.
CAVALCANTI, L. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.
FERREIRA, C. C.; SIMÕES, N. N. A evolução do pensamento geográfico. Lisboa: Gradiva. 1986.
FERNANDES, É. Uma proposta inovadora para o ensino de geografia no Ensino Médio. In: Anais do XVI Encontro Nacional de Geógrafos. UFRGS: Porto Alegre, 2010.
FLORES, B. O. et al. Materiais didáticos: alternativas à prática de geografia. In: anais do XVI Encontro Nacional de Geógrafos. UFRGS: Porto Alegre, 2010.
MEDEIROS, A. Docência na socioeducação. Brasília: Universidade de Brasília, Campus Planaltina, 2014.
MORAES, A. R. Geografia: pequena história crítica. 2. ed. São Paulo: Hucitec.1983.
MOREIRA, C. F. Distorção idade-série na educação básica. 2016. Disponível em: <https://cmoreira2.jusbrasil.com.br/artigos/111821615/distorcao-idade-serie-na-educacao-basica.>. Acessado em 01/03/2020.
OCDE. Organisation Economic Co-Operation and Development. Indicadores Educacionais em Fodo. Brasil: OCDE, 2013. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/estatisticas_educacionais/indicadores_educacionais_foco/indicadores_educacionais_foco_n_3>. Acesso em: 06 fev. 2020.
OLIVEIRA, L. A. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
OLIVEIRA, V. R. S.; OLIVEIRA, J. G. R. Utilização de jogos como recurso didático para o ensino de geografia: relato de experiência dos professores da educação básica. In: Os desafios da Escola Pública Paranaense na perspectiva do professor PDE, Cadernos PDE, v. 1. 2016.
PEREIRA, R. Método Ativo: Técnicas de Problematização da Realidade aplicada à Educação Básica e ao Ensino Superior. In: VI Colóquio internacional. Educação e Contemporaneidade. São Cristóvão, SE. 20 a 22 setembro de 2012. 2012
RAMOS, M. G. S. A Importância dos Recursos Didáticos para o Ensino da Geografia no Ensino Fundamental nas Séries Finais. 2012. Monografia (Graduação em Geografia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
SANTOS, M. J. C et al. O ensino de geografia e os desafios metodológicos diante das novas tecnologias. In: Anais da XI Jornada Do Trabalho. UFPB. João Pessoa, 2010.
SILVA, M. A. B.; COMPIANI, M. O estudo do lugar e a fundamentação geográfica do Atlas escolares municipais no Brasil. In: ENCONTRO DE GEÓGRAFOS DA AMÉRICA LATINA, São Paulo, 2006.
SILVA, E. M. Maquete como recurso didático no ensino de Geografia. 2012. 68 f. Monografia (Graduação em Geografia) - Instituto Federal de Minas Gerais, Ouro Preto, 2012a.
TOKARNIA, M. Apenas metade dos estudantes conclui ensino médio na idade certa. 2013. <https://www.terra.com.br/noticias/educacao/apenas-metade-dos-estudantes-conclui-ensino-medio-na-idade-certa,0813c3d1f7a3d310VgnCLD2000000ec6eb0aRCRD.html.>. Acessado em 01/03/2020.
VIEIRA, C. E.; SÁ, M. G. De Recursos Didáticos: do quadro-negro ao projetor, o que muda? In. PASSINI, E. Y. Prática de Ensino de Geografia e Estágio Supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007.

Published

2020-08-31

How to Cite

SILVA, P. S. A. da ., & SILVA, R. C. de A. . (2020). TEACHING MATERIALS USING ACTIVE METHODOLOGIES IN HIGH SCHOOL. Open Minds International Journal, 1(2), 117–135. https://doi.org/10.47180/omij.v1i2.55

Issue

Section

Continuous Flow Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.