ON THE WAYS OF BEING A MAN AND BEING A WOMAN FROM SCHOOL EXPERIENCES

Authors

  • Francisco André Silva Martins Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Gabriela Cristina Ribeiro de Deus Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Laura Maria Tinum Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Marcela de Souza Bonfim Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v4i2.237

Keywords:

Gender Relations., School Reality., Educational Workshops.

Abstract

This article synthesizes elements of a qualitative research with a focus on gender issues and on the ways of being a man and a woman based on experiences lived by students of the 9th grade of Elementary School in a municipal school. The work was developed within the framework of the Pedagogy course at the Faculty of Education at the State University of Minas Gerais. Methodologically, we opted for the use of Action-Research through the application of a training workshop carried out with the students. In general terms, the analyzes revolved around the reproductions and conflicts established through the in-depth debate of gender issues and their relationship with the school institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACELAR, A. S et al. A influência das socializações no processo decisório de mulheres empreendedoras. Revista Gestão e Desenvolvimento, v. 17, n. 3, 2020. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/download/ 2221/2699/7191. Acesso em: 18 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.25112/rgd.v17i3.2221

BEAUVOIR, S. Segundo sexo: fatos e mitos. 4. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1970.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

ELIA, M.F., SAMPAIO, F.F. Plataforma Interativa para Internet: Uma proposta de Pesquisa Ação a Distância para professores. Anais do XII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 102-109, 2001.

FEDERICI, S. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

GUEDES, M. E. F. Gênero, o que é isso? Psicologia: Ciência e Profissão, v. 15, n. 1-3, p. 5-11, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/np6zGkghWLVbmLtdj3McywJ/#. Acesso em: 6 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98931995000100002

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MIKLOS, J; LORANDI, J, C; PEROTE, N. A. “Menino veste azul e menina veste rosa”: Imaginário da Masculinidade Tóxica na Performance Discursiva da Ministra Damares nos Vídeos do YouTube. Encontro Virtual da ABCiber, p. 1-17, 2020.

MORENO, M. Como se ensina a ser menina. São Paulo: Editora Moderna, 2003.

SACCHET, T. Capital social, gênero e representação política no Brasil. Opinião Pública, v. 15, n. 2, p. 306–332, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-62762009000200002

SANTOS, M. R. Azul para meninos e rosa para meninas? O design como uma tecnologia de gênero. Anais do III Seminário Internacional de Investigação em Artes e Cultura Visual, p. 1-16, 2022.

SANTOS, W. T. M. Modelos de masculinidade na percepção de jovens de baixa renda. Barbarói, 2007, p. 130-157.

SILVA, P. A. S. et al. A importância das oficinas pedagógicas na construção do conhecimento cartográfico: novas proposições metodológicas para o ensino de geografia. Grupo de Estudos e Pesquisas, Educação e Contemporaneidade, São Cristóvão, SE, 2012. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/56655042/a-importanciadasoficinas-pedagogicas-na. Acesso em: 10/06/2023.

THIOLLENT, M. J. M. Metodologia da pesquisa-ação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

THIOLLENT, M. J. M.; COLETTE, M. M. Pesquisa-ação, formação de professores e diversidade. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 36, n. 2, p. 207-216, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v36i2.23626. Acesso em: 21 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v36i2.23626

Published

2023-08-23

How to Cite

Martins, F. A. S., Deus, G. C. R. de, Tinum, L. M., & Bonfim, M. de S. (2023). ON THE WAYS OF BEING A MAN AND BEING A WOMAN FROM SCHOOL EXPERIENCES. Open Minds International Journal, 4(2), 189–205. https://doi.org/10.47180/omij.v4i2.237

Issue

Section

Continuous Flow Articles