THE IMPORTANCE OF SCHOOL IN THE INCLUSIVE PROCESS OF AUTISTIC CHILDREN

Authors

  • Joelma Caparroz Instituto da Vida
  • Paulo Eduardo dos Santos Soldera Universidade Metodista de Piracicaba

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v4i2.223

Keywords:

Autism, Social inclusion, Educational Inclusion, School and Family

Abstract

The general objective of the research was to analyze the importance of the school in the inclusive process of children with autism. It was possible to identify the relevance for the acquisition of communicative skills and how the interventions found in the school environment represent important elements for a better prognosis and development of the autistic child. The results showed that the educational inclusion of autistic children represents a slice of the social inclusion of these individuals. It is important to have a partnership between school and family, as parents are carriers of valuable information that collaborate with the planning of educational interventions. The educational strategies developed in the school environment must be continued at home, for this, it is concluded that the pedagogical proposals and the understanding of the individual with autism are a parallel work with the family members and the interventions promote reciprocal effects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APORTA, Ana Paula; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa. Estudo de caso sobre atividades desenvolvidas para um aluno com autismo no ensino fundamental I. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v.24, n.1, p.45-58, jan/mar., 2018. Disponível em <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000100045>. Acesso em: 18 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382418000100005

CREPALDI, Janaina; BAUMER, Édina Regina. Inclusão do Autista da Educação Infantil. Saberes Pedagógicos Revista do Curso de Graduação de Pedagogia Unesc, Criciúma, v. 3, nº1, janeiro/junho 2019. Disponível em<http://periodicos.unesc.net/pedag/article/view/3717> Acesso em: 18 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.18616/rsp.v3i1.4566

EVELLYNE, Lima Medeiros Dias Lemos; SALOMÃO, Nádia Maria Ribeiro; RAMOS, Cibele Shirley A. Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, vol 1, ed. 20, mar, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/GS4c9BPW9PW8ZqzBGjx7Kzj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 mar. 2023.

FIAES, C. S.; BICHARA, D. Brincadeiras de faz-de-conta em crianças autistas: limites e possibilidades numa perspectiva evolucionista. Revista Estudos Psicologia, Natal, v.14, n.3, p.231-238, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2009000300007

NOGUEIRA, S. E. Autismo e desenvolvimento. In: SEIDL-DE-MOURA, M. L.; MENDES, D. M. L. F; PÊSSOA, L. F. (Org.). Interação social e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2009. p.191-205. DOI: https://doi.org/10.24824/978856248031.7

NUNES, D.R. Efeitos dos procedimentos naturalísticos no processo de aquisição de linguagem através de sistema pictográfico de comunicação em criança autista. In: NUNES, L.R. (org.) Favorecendo o desenvolvimento da comunicação em crianças e jovens com necessidades educacionais especiais. Rio de Janeiro: Dunya, 2003.

ROCHA, J. T. A. Interação mãe-criança com sintomatologia autística: análise dos estilos comunicativos. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2006.

SILVA, M.; MULICK, J. A. Diagnosticando o transtorno autista: aspectos fundamentais e considerações práticas. Psicologia: Ciência e Profissão, v.29, n.1, p.116-131, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932009000100010

SCHWARTZMAN, J. S. Neurobiologia dos transtornos do espectro do autismo. In: SCHWARTZMAN, J. S.; ARAÚJO, C. A. (Org.). Transtornos do espectro do autismo (São Paulo: Memnon Edições Científicas, 2011. v. 6, p.65-111.

SERRA. D.C.G. A inclusão de uma criança com autismo na escola regular: desafios e processos. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação, UERJ, 2004.

Published

2023-08-23

How to Cite

Caparroz, J., & Soldera, P. E. dos S. (2023). THE IMPORTANCE OF SCHOOL IN THE INCLUSIVE PROCESS OF AUTISTIC CHILDREN. Open Minds International Journal, 4(2), 221–228. https://doi.org/10.47180/omij.v4i2.223

Issue

Section

Continuous Flow Articles