SCHOOL PRACTICES, TEACHING, LEARNING AND PEDAGOGY: an analysis based on Pierre Bourdieu studies

Authors

  • Ivo Di Camargo Jr PPGE-UFSCAR
  • Almir de Paula e Silva Rede Estadual do Estado de São Paulo e da Rede Municipal de Ensino Ribeirão Preto (SP)
  • Márcio Luís de Souza Rede Municipal de Ensino de Ribeirão Preto (SP)

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v3i1.155

Keywords:

Violência Simbólica; Espaço Escolar; Pedagogia; Habitus; Campo.

Abstract

This state-of-the-art research aims at promoting reflection on the concepts of teaching, learning, pedagogical practices and school space in a dialogical relationship with the studies of Pierre Bourdieu. The marginalization of both the dominated class and the students will be analyzed and demonstrations of how the symbolic violence suffered by students from less favored classes had already been perceived by the French sociologist in his studies, which demonstrates that the school and the university, as well as the pedagogy practiced there are not inclusive, rather they are promoters of an exclusion occasioned and sponsored by the dominant groups of the society.

 

Keywords: Symbolic Violence; School Space; Pedagogy; Habitus; Field.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, A. da S. X. Vestibular e Enem: um debate contemporâneo. In: Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educacão. Rio de Janeiro, v.22, n. 85, out/dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000400009

BONNEWITZ, P. Primeiras lições sobre a sociologia de Pierre Bourdieu. Petrópolis: Vozes, 2003.

BOURDIEU, P. (org.). A Miséria do Mundo. Petrópolis/RJ: Vozes, 1998.

BOURDIEU, P; PASSERON, J.C. A reprodução. 3.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

BOURDIEU, P., & PASSERON, J.-C. (2013). Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: EDUFSC.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. Tradução de Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BOURDIEU, P. Esboço de uma Teoria da Prática. In: ORTIZ, Renato (Org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Editora Ática, 1994, n. 39, p. 46-86. Coleção Grandes Cientistas Sociais.

BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Tradução Mariza Corrêa. Campinas, SP: Papirus, 1996.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S.A, 1989.

________________ A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. Em NOGUEIRA, M. A. e CATANI, A. (orgs.) Escritos de Educação. Petrópolis, RJ : Vozes, 2002e.

DURKHEIM, E. Da Divisão Social do Trabalho. Martins Fontes: São Paulo, 1995.

FÓRUM NACIONAL DE PRÓ-REITORES DE ASSUNTOS COMUNITÁRIOS ESTUDANTIS- FONAPRACE. Perfil Socioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação das Universidades Federais Brasileiras. Brasília: TC Gráfica e Editora, 2011.

NOGUEIRA, M. A. N; Catani, A. (Orgs.) Pierre Bourdieu. Escritos em Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

OLIVEIRA, L. A. (org.) Estudos do discurso: perspectivas teóricas. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2013.

PACHECO, J. A. As Metamorfoses do Enem: de avaliação coadjuvante para protagonista chave das políticas públicas de acesso à Educação Superior. Tese apresentada à Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo: 2013.

SAUSSURE, F. [1970]. Curso de linguística Geral. 27ª edição. Organizado e editado por Charles Bally e Albert Sechehaye. Tradução de Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. São Paulo: Cultrix, 2006.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. 34. ed. rev. Campinas, Autores Associados, 2001. (Col. Polêmicas do Nosso Tempo; vol. 5).

ZAGO, N. Pré-vestibular popular e trabalho docente: caracterização social e mobilização. Revista Contemporânea de Educação. Rio de Janeiro, v. 4, n. 8, 253- 274, dez. 2009.

WACQUANT, L. O legado sociológico de Pierre Bourdieu: duas dimensões e uma nota pessoal. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n.19, p.95-110, nov. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-44782002000200007

WEBER, Max. A gênese do capitalismo moderno. Organização, apresentação e comentários: Jessé Souza. Tradução: Rainer Domschke. São Paulo: Âtica, 2006. Coleção Ensaios Comentados. 136p.

Published

2022-05-27

How to Cite

DI CAMARGO JUNIOR, I., de Paula e Silva, A., & Luís de Souza, M. . (2022). SCHOOL PRACTICES, TEACHING, LEARNING AND PEDAGOGY: an analysis based on Pierre Bourdieu studies. Open Minds International Journal, 3(1), 55–67. https://doi.org/10.47180/omij.v3i1.155