INCLUSION IN CHILDREN'S LITERATURE: an analysis of the Blue Umbrella, by Emily Ann Davison

Authors

  • Irinaldo Caetano Marques Universidade Estadual da Paraíba
  • Paula Almeida de Castro Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v6i1.351

Keywords:

Inclusion, Children's literature, Diversity, Education

Abstract

This article This article aims to analyze the theme of inclusion in children's literature based on the book The Blue Umbrella, by Emily Ann Davison. The work presents a sensitive narrative that highlights empathy, diversity and harmonious coexistence in society. Through the metaphor of an umbrella that shelters different characters, the story promotes inclusive values ​​and respect for differences. The study was conducted through qualitative research, of a bibliographic nature. The analysis considers the role of children's literature in the formation of inclusive attitudes from childhood. In addition to the introductory part, this article is composed of two more parts. The first presents the theoretical notions of the narrative of The Blue Umbrella; the second addresses the importance of Children's Literature in Promoting Inclusion; and the third and final part presents the final considerations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 2004.

ALMEIDA, A. P. de et al. Literatura infantil e inclusão: o papel das histórias na construção de uma cultura de respeito às diferenças. Revista Rease, v. 9, n. 3, p. 144–157, 2023. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/17120. Acesso em: 10 maio 2025.

BESSA, R. de O. R. Literatura Infantil e as Possibilidades de Inclusão Escolar: uma análise dialógica. Fortaleza: Premius, 2022.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. São Paulo: Ouro sobre Azul, 2004.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Ática, 2000.

CRÓCHIK, José L. A exclusão do diferente: preconceito e o preconceituoso. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2012.

DAVISON, Emily Ann. O guarda-chuva azul. Ilustrações de Momoko Abe. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2023.

ESPAÇO POTENCIALIZE. A literatura infantil como ferramenta potente para inclusão. 2023. Disponível em: https://espacopotencialize.com.br/educacao-inclusiva/a-literatura-infantil-como-ferramenta-potente-para-inclusao/. Acesso em: 2 maio 2025.

FERNANDES, Sônia M. de A.; OLIVEIRA, Raquel F. de. Literatura Infantil e inclusão: reflexões para a prática pedagógica. São Paulo: Paulus, 2013.

FERNÁNDEZ-BERROCAL, Pablo; RUIZ-ARNERO, M. A.; RAMOS-DÍAZ, J. L. Letramento emocional no campo educacional: uma proposta para o desenvolvimento das competências socioemocionais. Revista Ibero-Americana de Psicologia e Educação, v. 15, n. 1, p. 97–115, 2022.

FREITAS, Marcos Cezar de. Educação inclusiva: diferenças entre acesso, acessibilidade e inclusão. Cadernos de Pesquisa, v. 53, p. e10084, 2023.

GEROTTO, Lorraine Martins; SILVA, Thaise da. Literatura infantil como instrumento de construção do imaginário infantil. Revista Temas em Educação e Ortodontia, v. 29, n. 1, p. 1–15, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64154. Acesso em: 10 maio 2025.

GUERRA, Eloiza Lopes de Sá et al. Literatura infantil e diversidade na educação contemporânea. In: SARAU PEDAGOGIANDO: teorias e práticas na educação contemporânea, 2024. Anais [...]. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/sarau-pedagogiando-teorias-e-praticas-na-educacao-contemporanea/867272/. Acesso em: 10 maio 2025.

IZIDORO, Kamile de Oliveira. Os usos da literatura infantil como instrumento de inclusão na educação: uma revisão sistemática da literatura na área da educação. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2024.

MOTA, Julia Gabriella Alexandre; REIS, Darianny Araújo dos. Práticas pedagógicas antirracistas com literatura infantil e protagonismo negro. Revista Interinstitucional Artes de Educar (RIAE), Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 268–285, 2024. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/86609. Acesso em: 10 maio 2025.

PINTO, D. M.; NUNES, L. R. de M. Educação de Surdos: história, cultura e identidade. Curitiba: Appris, 2019.

SANTOS, Suellen et al. A literatura infantil como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem e inclusão. In: SARAU PEDAGOGIANDO: teorias e práticas na educação contemporânea, 2024, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Even3, 2024. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/sarau-pedagogiando-teorias-e-praticas-na-educacao-contemporanea/867272/. Acesso em: 10 maio 2025.

SILVA, C. L. da. A formação do leitor crítico: reflexões e práticas. São Paulo: Cortez, 2009.

SOUZA, A. P.; RODRIGUES, D. A. Literatura Infantil e inclusão: representações da deficiência nas obras literárias. Revista Educação Especial, v. 34, p. 121-130, 2021.

SOUZA, Luciana Ferreira de; SILVA, Regiane Cristina da. Literatura infantil e suas contribuições no processo de inclusão escolar. Revista Ilustração, v. 3, n. 4, p. 1–14, 2022. Disponível em: https://journal.editorailustracao.com.br/index.php/ilustracao/article/view/102. Acesso em: 2 maio 2025.

SOUZA, M. G.; SILVA, V. C. Leituras Inclusivas na Literatura Infantil: representações e práticas na escola. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 8, n. 3, p. 101–111, 2022.

STOCKMANNS, Janaína; BARCELLOS, Cristiane. Desenvolvimento da linguagem por meio da literatura inclusiva infantil. Organon, v. 38, n. 74, p. 1–25, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135037. Acesso em: 2 maio 2025.

UCHÔA, Márcia Maria Rodrigues; CHACON, Jerry Adriano Villanova. Educação Inclusiva e Educação Especial na perspectiva inclusiva: repensando uma Educação Outra. Revista Educação Especial, p. e46/1-18, 2022. https://doi.org/10.5902/1984686X69277

VIGOTSKI, L. S. A imaginação e a criação na infância. São Paulo: Ática, 2009.

VILELA, Isabella Gonçalves; SANTOS, Priscila Pereira dos. Literatura infantil inclusiva e a formação da identidade da criança. Revista de Iniciação Científica do IFES, v. 5, n. 2, p. 105–119, 2023. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2286. Acesso em: 2 maio 2025.

VILELA, Lilianne Ferreira Costa; SANTOS, Edilene Machado dos. A literatura infantil como ferramenta de promoção da inclusão e da diversidade no ambiente escolar. Revista Interdisciplinar Científica, Viana (ES), v. 6, n. 2, p. 98–110, 2023. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2286. Acesso em: 10 maio 2025.

ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil: tendências e perspectivas. São Paulo: Ática, 2003.

Published

2025-06-02

How to Cite

Marques, I. C., & Castro, P. A. de. (2025). INCLUSION IN CHILDREN’S LITERATURE: an analysis of the Blue Umbrella, by Emily Ann Davison. Open Minds International Journal, 6(1), 114–125. https://doi.org/10.47180/omij.v6i1.351

Issue

Section

Thematic Dossier: Contemporary dialogues: education, language, culture and socie