TEXT PRODUCTION AT SCHOOL: a challenge to be overcome
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v6i1.331Abstract
This article aims to analyze the relationships involved in the process of textual production in schools and, consequently, propose viable alternatives for teachers of the Portuguese Language curricular component to work on textual production in the classroom. The analyses presented in this work are based on the theoretical precepts on dialogism addressed by Mikhail Bakhtin in the work Aesthetics of Verbal Creation (2003) and on the discussions on textual production postulated by Irandé Antunes in the work Portuguese Class: Encounter and Interaction (2003). The methodology used is bibliographic research of the texts published above. As a result of these discussions, possibilities and/or strategies emerge for working on textual production from a dialogic perspective in the school environment.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
ARROYO, Miguel G. Repensar o Ensino Médio: por quê? In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2011.
BARBOSA, Francisco Lucas Ferreira; SILVA, Everton William de Lima; SOUSA, Déborah Letícia Ferreira de. A importância dos gêneros discursivos na práxis do professor de língua portuguesa da educação básica. Open Minds International Journal. São Paulo, vol. 5, n. 3: p. 4-15, Set, Out, Nov, Dez/2024. BARBOSA, F. L. F.; SILVA, E. W. L.; SOUSA, D. L. F. A importância dos gêneros discursivos na práxis do professor de língua portuguesa da educação básica. Open Minds International Journal. São Paulo, vol. 5, n. 3: p. 4-15, Set, Out, Nov, Dez/2024.
CRYSTAL, David. Txtng: The Gr8 Db8. Oxford: Oxford University Press, 2008.
GARCIA, Othon M. Comunicação em prosa moderna: aprendizagem do pensamento e expressão. 1. ed. Rio de Janeiro: FGV, 1969.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 1993.
SENA, Odenildo. A engenharia do texto: um caminho rumo à prática da boa redação. 4. ed. Manaus, Editora Valer, 2017.
SOBRAL, Adail. Ato/atividade e evento in: Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2021.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Open Minds International Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.