TEXT PRODUCTION AT SCHOOL: a challenge to be overcome

Authors

  • Francisco Lucas Ferreira Barbosa Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
  • Aida Maria Bandeira de Sousa Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v6i1.331

Abstract

This article aims to analyze the relationships involved in the process of textual production in schools and, consequently, propose viable alternatives for teachers of the Portuguese Language curricular component to work on textual production in the classroom. The analyses presented in this work are based on the theoretical precepts on dialogism addressed by Mikhail Bakhtin in the work Aesthetics of Verbal Creation (2003) and on the discussions on textual production postulated by Irandé Antunes in the work Portuguese Class: Encounter and Interaction (2003). The methodology used is bibliographic research of the texts published above. As a result of these discussions, possibilities and/or strategies emerge for working on textual production from a dialogic perspective in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ARROYO, Miguel G. Repensar o Ensino Médio: por quê? In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2011.

BARBOSA, Francisco Lucas Ferreira; SILVA, Everton William de Lima; SOUSA, Déborah Letícia Ferreira de. A importância dos gêneros discursivos na práxis do professor de língua portuguesa da educação básica. Open Minds International Journal. São Paulo, vol. 5, n. 3: p. 4-15, Set, Out, Nov, Dez/2024. BARBOSA, F. L. F.; SILVA, E. W. L.; SOUSA, D. L. F. A importância dos gêneros discursivos na práxis do professor de língua portuguesa da educação básica. Open Minds International Journal. São Paulo, vol. 5, n. 3: p. 4-15, Set, Out, Nov, Dez/2024.

CRYSTAL, David. Txtng: The Gr8 Db8. Oxford: Oxford University Press, 2008.

GARCIA, Othon M. Comunicação em prosa moderna: aprendizagem do pensamento e expressão. 1. ed. Rio de Janeiro: FGV, 1969.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 1993.

SENA, Odenildo. A engenharia do texto: um caminho rumo à prática da boa redação. 4. ed. Manaus, Editora Valer, 2017.

SOBRAL, Adail. Ato/atividade e evento in: Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2021.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2022.

Published

2025-06-02

How to Cite

Barbosa, F. L. F., & Sousa, A. M. B. de. (2025). TEXT PRODUCTION AT SCHOOL: a challenge to be overcome. Open Minds International Journal, 6(1), 18–27. https://doi.org/10.47180/omij.v6i1.331