International academic cOperation and welcoming: some reflections on hospitality and the paradigm of the gift (and) of hospitality
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v4i3.245Keywords:
International academic cOperation and welcomingAbstract
This topic is generally dealt with from a bureaucratic and/or political perspective, at the level of protocols signed by states and educational institutions. Between roles, processes and formal meetings, the humanized look is lost for individuals building student mobility.Downloads
References
ALMEIDA, André Albino. 2016. “A internacionalização do ensino superior por ser uma via de humanização?”. In: Rogério Adolfo de Moura e André Albino de Almeida (orgs.), Internacionalização do Ensino Superior: desafios e perspectivas. Curitiba: Editora CRV, pp. 27-44.
BARROS, Deolindo de, NOGUEIRA, Silvia Garcia. 2015. “Cooperação Educacional Internacional Brasil/África: do Programa Estudantes-Convênio de Graduação (PEC-G) à Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab)”. Revista de Estudos Internacionais (REI), 6(2): 117-133.
CAILLÉ, Alain. Antropologia do Dom: o terceiro paradigma. Petrópolis: Vozes, 2002.
CAIXETA, Mariana B. 2014. Cooperação Sul-Sul como nova tendência da cooperação internacional: o discurso e a prática da cooperação técnica do Brasil com São Tomé e Príncipe para o combate à tuberculose.
Brasília: UNB.
IORIO, Juliana, NOGUEIRA, Silvia Garcia. 2019. O acolhimento de estudantes internacionais: brasileiros e timorenses em Portugal. REMHU, 27(56): 197-215. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-85852503880005611
MAUSS, Marcel. Sociologie et Anthropologie. Paris: PUF, 1966.
MENDES, Nuno Canas. Notas sobre a política externa portuguesa e os interesses portugueses em Timor Leste. In: LEACH, Michael., Et al., (Eds.). New Research on Timor Leste. Proceedings of the 3th. Timor Leste Association Conference, Díli, 2011, p. 125-128.
MORICEAU, Jean-Luc. 2020. Afetos na pesquisa acadêmica. Belo Horizonte: Fafich/Selo PPGCOM/UFMG (Encontros 2 – Diferenças e vulnerabilidades: hospitalidade e acolhimento).
MUÑOZ, Enara Echart. Una visión crítica de la cooperación Sur-Sur, prácticas, actores y narrativas. In: Cooperación Sur-Sur, política exterior y modelos de desarrollo en América Latina. Maria Regina Soares Lima, Carlos R.S. Milani, Enara Echart Muñoz (Eds.). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2016.
NOGUEIRA, Silvia Garcia. 2021. Estudantes timorenses em Portugal e no Brasil: uma perspectiva etnográfica da cooperação acadêmica. In: Suzani Cassiani, Vicente Paulino e Patrícia Giraldi (Orgs.), Decolonialidade na Educação de Timor-Leste: Dilemas e Perspectivas. Florianópolis/Díli: Repositório de Práticas Interculturais da UFSC e Centro de Estudos de Cultura e Artes da UNTL. pp. 29-49.
_______. 2014. “Cooperação educacional Brasil-Timor-Leste e a dádiva da hospitalidade paraibana: reflexões sobre uma experiência”. In: Mirian Santos, Regina Petrus, Anita Loureiro (orgs.), Recortes Interdisciplinares sobre Migrações e Deslocamentos. Rio de Janeiro: Léo Christiano Editorial.
NOGUEIRA, Silvia Garcia, ARAÙJO, Wemblley Lucena de. 2019. “Cooperação Brasil-Timor-Leste sob o paradigma do dom e da hospitalidade”. Carta Internacional, 14(2): 100-126. DOI: https://doi.org/10.21530/ci.v14n2.2019.881
PERROT, Danielle. 2011. “Dádiva. Hospitalidade e reciprocidade”. In: Alain Montandon (dir.), O Livro da Hospitalidade. Acolhida do Estrangeiro na História e nas Culturas. São Paulo: Editora Senac, 2011, p. 63-72.
SEBASTIÁN, Jesús. 2004. Cooperación e internacionaización de las universidades. Buenos Aires: Biblos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Open Minds International Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.