THE SUPERVISED INTERNSHIP IN TEACHER TRAINING FOR EARLY GRADES
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v4i1.201Keywords:
Education., Supervised internship., Professional qualification.Abstract
This article intends to present the main considerations arising from a study carried out, together with a course of Specific Qualification for Teaching - H.E.M. in a state school in the interior of São Paulo. The objective of the research was to investigate how the initial process of construction of the teaching practice of future teachers of the initial grades of the 1st Grade is developed. The professional practice initiated by the students indicates, as a summary, the contradictions between teaching knowledge and practice. At one moment, they establish relationships between acquired knowledge and knowledge transformed into teaching and learning, revealing critical postures that, in the analysis of the reality they experience, and, at another moment, repeat disjointed practices and devoid of theoretical and methodological foundation.
Downloads
References
BUENO, B. O., CATANI, D. B., SOUSA, C. P. (orgs.:) A vida e o ofício dos professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. São Paulo: Escrituras Editora, 1998.
DANTAS, T.V.R. Prática pedagógica na formação de professores para as séries iniciais: a busca de novos caminhos. São Carlos: UFSCar, 1991. 299p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, 1991.
GÓMEZ, A. P. O pensamento prático do professor: A formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 93-114.
MARTINS, P. L. O. A didática e as contradições da prática. Campinas: SP: Papirus, 1998. (Coleção Magistério: Formação e trabalho pedagógico)
MOURA, M. I. G. CEFAM no Estado de São Paulo: resgatando sua história e analisando sua contribuição. São Paulo: PUC, 1991. [200]. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica.
NÓVOA, A. (coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
PEREIRA, J. E. D. Formação de professores: pesquisa, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
PIMENTA, S. G., GHEDIN, E. (orgs.) Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
ROSA, D. E. G., SOUZA, V. C. (orgs.) Políticas organizativas e curriculares, educação inclusiva e formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Open Minds International Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.