THE BODY AS LANGUAGE: AN INTERDISCIPLINARY PROPOSAL BASED ON MULTIMODAL TEXTS

Authors

  • Ramon Fagner de Queiroz Macedo Universidade Federal de Campina Grande
  • Alexandre de Souza Cruz Universidade Estadual da Paraíba
  • Daniel Batista Santana Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v4i1.197

Keywords:

Body, Language, Arts, Religion, School Physical Education, Beliefs

Abstract

ABSTRACT: In this article, we reflect on the body and sexuality in Arts, Religion, and Physical Education in schools, and based on that, we present a didactic prototype that allows for a dialogical analysis and (re)construction of beliefs of the students involved through the mediation of the official music video "Eu sou" by Washington Duarte (WD), a participant of The Voice Brazil 2021. We believe that the selected multimodal text can enable the (re)construction of beliefs regarding race, self-acceptance, resistance, sexuality, and prejudice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail M. Estética da Criação Verbal. [tradução feita a partir do russo; tradução Paulo Bezerra]. 5ª.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006 [1979].

BAKHTIN, Mikhail. O Freudismo. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Perspectiva, 2007.

BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais/Mikhail Bakhtin. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2008.

BARCELOS, A. M. F.. Cognição de professores e alunos: tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: Barcelos, A. M. F. e VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (Orgs.) Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes, 2006, p. 15-42.

BHABHA, H. K. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Brasília: Ministério da Educação – MEC, 2018.

FIORIN, J. L. Teoria dos signos. In: FIORIN, José Luiz (org.). Introdução à Linguística – Objetos teóricos. São Paulo: Contexto, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GEGe – Grupo de Estudos dos Gêneros do Discurso. Palavras e contrapalavras: Glossariando conceitos, categorias e noções de Bakhtin. São Carlos: Pedro & João Editores, 2009.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.

OLIVEIRA, M. K. Pensar a educação; contribuições de Vygotsky. In: CASTORINA, J. A., FERREIRO, E., OLIVEIRA, M. K.de e LERNER, D. Piaget-Vygotsky: novas contribuições para o debate. São Paulo, Ática, 2006.

OLIVEIRA, M.K. “Vigotski e o processo de formação de conceitos”. In: LA TAILLE, I. et al. Piaget, Vigotski e Walllon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e linguagens na escola. In: ROJO, R. H. R.; MOURA, E. (Org). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 7-31.

SANTANA, D. B. Corpo, Linguagens e Multiletramentos: Uma Proposta Didática Dialógica para o Ensino da Dança nas Aulas de Educação Física. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores). Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2021.

SILVESTRIN, Ricardo. É tudo invenção. São Paulo: Ática, 2005.

SOUZA, F. M. “O cinema como mediador na (re)construção de crenças de professores de espanhol-língua estrangeira em formação inicial” Tese (Doutorado – Programa de Pós-graduação em Educação. Área de Concentração: Cultura, organização e educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2014.

TREVIZAN, Z. As malhas do texto: escola, literatura, cinema. São Paulo: Clíper, 1998.

VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. A formação do professor de línguas estrangeiras de uma perspectiva sociocultural. Signum. Estudos de Linguagem, v. 15, p. 457-480, 2012. DOI: https://doi.org/10.5433/2237-4876.2012v15n2p457

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed., São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução: José Cipolla Neto et al. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VOLOCHINOV, V. N.; BAKHTIN, M. M. Discurso na vida e discurso na arte. Sobre poética sociológica. Trad. do inglês: Carlos Alberto Faraco e Cristovão Tezza, para fins didáticos, 1976.

Published

2023-04-23

How to Cite

de Queiroz Macedo, R. F., Cruz, A. de S., & Santana, D. B. (2023). THE BODY AS LANGUAGE: AN INTERDISCIPLINARY PROPOSAL BASED ON MULTIMODAL TEXTS. Open Minds International Journal, 4(1), 73–90. https://doi.org/10.47180/omij.v4i1.197