A LOOK AT THE USE OF ACTIVE METHODOLOGIES FOR TEACHING GENETICS IN THE “PROEJA” MODALITY

Authors

  • Ariadne Vasques Domiciano Pessoa IFPB - Campus Cabedelo
  • Lucyana Sobral de Souza IFPB - Campus Cabedelo

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v3i3.180

Keywords:

Difficulties in EJA., Teaching-learning., Genetics., Active methodologies., PROEJA.

Abstract

The study of genetics is essential for society, thanks to studies in genetics that humanity has obtained important information about history and human health, but researchers point out that many students have difficulties in genetics. When analyzing the teaching of the National Program for the Integration of Professional Education with Basic Education in the Education of Youths and Adults (PROEJA), and trying to understand its reality, worrying results are observed, as this type of teaching faces numerous challenges. In view of this, the present research had the general objective of evaluating whether the use of active methodologies contributes to the teaching and learning process of PROEJA students. To achieve the general objective of the research, 3 observations were made and 9 classes were taught, lasting 50 minutes, on four different days, with 8 participants from two classes, first and second year, in addition to the application of two questionnaires with the intention of probing the students' knowledge. The research has a qualitative and descriptive approach. When evaluating the results, it was found that many PROEJA students have daily difficulties in completing their studies. Therefore, it is necessary to use active methodologies that contribute to the meaningful teaching and learning of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORGES, C. K. G. D.; SILVA, C. C.; REIS, A. R. H. As dificuldades e os desafios sobre a aprendizagem das leis de Mendel enfrentados por alunos do ensino médio. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 6, p. 61-75, 2017. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/661/631. Acesso em: 03 de nov. 2022.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em:https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 20 de jul. de 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. BRASIL. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 23 de jul. de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponivel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/ciencias-no-ensino-fundamental-anos-finais-unidades-tematicas-objetos-de-conhecimento-e-habilidades. Acesso em: 06 de nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Ofício circular 017/MEC. Brasília: MEC, 1998. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/PESQUISA_EM_FOCO/article/view/1216/957. Acesso em: 02 de nov. 2022.

BERNERT, V. C. A. Desafios na implantação das atividades multidisciplinares por Área do Conhecimento (AMAC) no ensino médio noturno de Vilhena/RO Disponível em: : http://www.mestrado.caedufjf.net/wp-content/uploads/2018/10/Dissertac%CC%A7a%CC%83o_VadeilzaB.pdf. Acesso em 04 de nov. 2022.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1982.

BUZIOLI, J. R. S.; TASSONI, E. C. M. Paulo Freire e a educação de jovens e adultos: sentidos atribuídos pelos alunos para a permanência na EJA. Revista Inter Ação, v. 46, n. ed. especial, p. 1068-1085, 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68193/37254. acesso em: 29 de nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68193

CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora-estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Penso Editora, 2018. Disponível em :https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=3K9SDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP11&dq=sala+de+aula+inovadora&ots=jcB1-De9Oa&sig=WvQoSFK49FMM_s5LTtGQQqbyxHI#v=onepage&q=sala%20de%20aula%20inovadora&f=false. Acesso em: 01 de nov. 2022.

CASTRO, S. P.; PINTO, M. N.; LIMA, R. A. O trabalho versus estudo: desafios enfrentados no ensino médio no alto solimões, amazonas, brasil. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 55, p. 82-94, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3355. Acesso em: 28 de nov. 2022.

DANIEL, R. S. E. Ensaio de Artigo Científico tema: Ensino Médio Noturno: Desafios e Possibilidades. Disponível em:http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1858-6.pdf. Acesso em: 05 de nov. 2022.

CARVALHO BORGES, M. et al. Aprendizado baseado em problemas. Medicina (Ribeirão Preto), v. 47, n. 3, p. 301-307, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/86619. Acesso em: 02 de dez.2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p301-307

FERNANDES, L.; ZIROLDO, B. D. O uso de infográficos de genética como recurso didático no ensino médio. Revista Exitus, v. 10, p. e020121-e020121, 2020. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1486/967. Acesso em: 02 de nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1486

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Disponível em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-Paulo-Freire.pdf. Acesso em: 09 de nov.2022.

FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000, págs. Disponivel em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Paulo-Freire-Pedagogia-da-indigna%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 08 de nov.2022.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2019.Disponível em:https://cpers.com.br/wp-content/uploads/2019/10/Pedagogia-do-Oprimido-Paulo-Freire.pdf. Acesso 08 de nov. 2022.

GARCIA, D. M. F. Juventude em tempo de incertezas: enfrentando desafios na educação e no trabalho. 2002. Disponível em : https://core.ac.uk/download/pdf/296831208.pdf. Acesso em: 09 de nov. 2022.

GIORDAN, A.; VECCHI, G. As origens do saber: das concepções dos aprendentes aos conceitos científicos. Artes Médicas, 1996. Disponível em:https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/15059/mod_resource/content/1/giordan%20parte%201.PDF.cesso em: 05 de nov. 2022.

GOUVEIA, D. S. M.; SILVA, A. M. T. B. A formação educacional na EJA: dilemas e representações sociais. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, p. 749-767, 2015. Disponível em:https://www.scielo.br/j/epec/a/c6HXpsJSv3CYrMcPNrqMY9S/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07 de nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172015170310

KRAMER, S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Alfabetização: um estudo sobre professores das camadas populares. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 65, n. 151, p. 523-537, 1984.

LEAL, C. A. et al. Estratégias didáticas como proposta para o ensino da genética e de seus conteúdos estruturantes. 2017. Tese de Doutorado. disponível em :https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/26656.Acesso em: 24 de jul. 2022.

LOVATO, F. L.; MICHELOTTI, A.; SILVA LORETO, E. L. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, 2018. Disponível em:https://www.researchgate.net/profile/Fabricio-Lovato/publication/327924688_Metodologias_Ativas_de_Aprendizagem_Uma_Breve_Revisao/links/5cc8e75e92851c8d221035e7/Metodologias-Ativas-de-Aprendizagem-Uma-Breve-Revisao.pdf. Acesso em: 03 de nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss2id3690

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: EPU, 2014. 112p.

MALHEIROS, B. T. Metodologia da pesquisa em educação: LTC. 2011. 246p.

MARTINEZ, E. R. M.; FUJIHARA, R. T.; MARTINS, C. Show da Genética: um jogo interativo para o ensino de genética. Genética na escola, v. 3, n. 2, p. 24-27, 2008. Disponível em:https://www.researchgate.net/profile/Ricardo-Fujihara-3/publication/261471976_Show_da_Genetica_um_Jogo_Interativo_para_o_Ensino_de_Genetica/links/00463534558baa4b71000000/Show-da-Genetica-um-Jogo-Interativo-para-o-Ensino-de-Genetica.pdf. Acesso em: 24 de jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.55838/1980-3540.ge.2008.58

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, v. 2, n. 1, p. 15-33, 2015. Disponível em :https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4941832/mod_resource/content/1/Artigo-Moran.pd. Acesso em: 09 de nov. 2022.

MOURA, D. H.; HENRIQUE, A. L. S. PROEJA: entre desafios e possibilidades. Holos, v. 2, p. 114-129, 2012. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/914/536. Acesso em: 02 de nov. de 2022. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2012.914

NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no Ensino de Ciências e Biologia. InFor, v. 2, n. 1, p. 355-381, 2017.Disponível:https://ojs.ead.unesp.br/index.php/nead/article/view/infor2120167. Acesso em: 23 de jul. 2022.

OLIVEIRA, W. M.; TEIXEIRA, C.; MARTINS, A. E. M. Reflexões sobre os modelos tradicional e construtivista no ensino de biologia para uma educação emancipatória. Conjecturas, v. 22, n. 12, p. 858-872, 2022. Disponível em:http://www.conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/1633. Acesso em: 02 de nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.53660/CONJ-1633-2E18

SAI, L. H. Expressões algébricas e genética: Uma troca de olhares. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. Disponivel em : https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/55/55136/tde-31082020-182242/publico/LuizHenriqueSai_revisada.pdf. Acesso em: 05 de nov. 2022.

SCHEID, N. M. J.; FERRARI, N.; DELIZOICOV, D. A construção coletiva do conhecimento científico sobre a estrutura do DNA. Ciência & Educação (Bauru), v. 11, p. 223-233, 2005. Disponível:https://www.scielo.br/j/ciedu/a/5CZ5MDGqznkmnqzRFQbdyhq/abstract/?lang=p. Acesso em: 22 de jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000200006

TEMP, D. S. Facilitando a aprendizagem de Genética: uso de um modelo didático e análise dos recursos presentes em livros de Biologia. 2011.Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/6656/TEMP%2c%20DAIANA%20SONEGO.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 24 de jul. 2022.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. Cortez editora, 2022. Disponível em:https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=OTSDEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT6&dq=THIOLLENT,+Michel.+Metodologia+da+pesquisa+-+a%C3%A7%C3%A3o.+2.+ed.+S%C3%A3o+Paulo:+Cortez,+198&ots=vaFsNJoOib&sig=iUV_xDuoU85N-hnDleOL0fQdH0Q#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 09 de nov. de 2022.

Published

2022-12-28

How to Cite

Pessoa, A. V. D., & Souza, L. S. de. (2022). A LOOK AT THE USE OF ACTIVE METHODOLOGIES FOR TEACHING GENETICS IN THE “PROEJA” MODALITY. Open Minds International Journal, 3(3), 51–68. https://doi.org/10.47180/omij.v3i3.180

Issue

Section

Continuous Flow Articles