EVALUATION STRATEGY IN BIOLOGY IN THE PERCEPTION OF STUDENTS IN A SCHOOL IN SERTÂNIA-PE, BRAZIL

Authors

  • Eduardo Rodrigo Araújo Silva Professor da Rede Pública Estadual do Estado de Pernambuco
  • Robson Cesar Albuquerque Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v1i1.18

Abstract

The Brazilian education system is focused on the use of exam tests to verify learning, and many professionals related to Education study and write about the topic. In this way, the objective of this research was to evaluate the method of continuous summative assessment as an evaluative strategy in the curricular component Biology of the High School of the State Technical School Arlindo Ferreira dos Santos, as well as to develop methodologies of interventions that can be used by the teachers of the other curricular components , facilitating student learning. The research was developed from a qualitative and quantitative interventionist approach. The study was conducted in a class from the 3rd year of high school in the 2014 school year. Data were collected through interviews with students and from written tests at the end of each content. In the process of continuous summative assessment, it was seen that learning is more effective when students undergo routine study. During the intervention it was found that the low frequency in classes can cause poor performance in continuous assessments, and that the lack of intrinsic motivation of students hinders their performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ, M. N. et al. Valores e Temas Transversais no Currículo. Trad. Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2002.
BARBOZA, P. L. Educação em questão: recortando temas e tecendo ideias. Campina Grande: Latus, 2010.
BURKE, T. J. O Professor Revolucionário: da Pré-escola à Universidade. Petrópolis: Vozes, 2003.
CAMARGO, A. C. V. C. Avaliação: Concepções e Reflexão. Revista Eletrônica Saberes da Educação, v. 1, n. 1. 2011. Disponível em: <http://goo.gl/Tt3i7c>. Acesso em: 8 jan. 2019.
FRANCISCO, T. H. A. et al. A contribuição da avaliação In Loco como fator de consolidação dos princípios estruturantes do Sinaes. Revista Avaliação, v. 17, n. 3, 2012, p. 851-876. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/aval/v17n3/a12v17n3.pdf>. Aceso em: 10 jun. 2019.
GONÇALVES, M. R.; NEY, M. G. Contribuições da Avaliação Mediadora para a Melhoria da Qualidade da Educação. Agenda Social, v. 4, n. 2, mai-ago/2010. p. 96-98. Disponível em: < http://goo.gl/fpYZNs>. Acesso em: 15 nov. 2019.
HOFFMANN, J. Avaliação Mediadora: uma relação dialógica na construção do conhecimento. In: Ideias, n. 22, FDE: São Paulo, 1994. Disponível em: <http://goo.gl/XFRBT>. Acesso em: 19 mar. 2019.
KRAEMER, M. E. P. A Avaliação da Aprendizagem como Processo Construtivo de um Novo Fazer. Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 10, n. 2, 2005. Disponível em: <http://goo.gl/dBm9PW>. Acesso em: 5 mar. 2019.
LEONELLO, V. M.; L’ABBATE, S. Educação em Saúde na Escola: uma abordagem do currículo e da percepção de alunos de graduação em Pedagogia. Interface – Comunic., Saúde, Educ., v. 10, n. 19, p. 149-166, jan/jun, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/icse/v10n19/a11v1019.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2019.
LUCKESI, C. C. Avaliação da Aprendizagem na Escola e a Questão das Representações Sociais. Eccos Revista Científica, v. 4, n. 2, Universidade Nova de Julho, São Paulo, p. 79-88, 2002. Disponível em: <http://www.luckesi.com.br/artigosavaliacao.htm>. Acesso em: 11 nov. 2019.
. Avaliação da Aprendizagem Escolar. 19. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
. Prática Educativa: Processo versus Produto. Revista ABC Educativo, n. 52, dez/2005-jan/2006, p. 20-21, 2006. Disponível em: <http://goo.gl/ByhtFR>. Acesso em: 5 mar. 2019.
MELO, E. S.; BASTOS, W. G. Avaliação Escolar como Processo de Construção do Conhecimento. Est. Aval. Educ. São Paulo, v. 23, n. 52, p. 180-203, maio/ago. 2012.Disponível em: < http://goo.gl/vK1WPS>. Acesso em: 15 nov. 2019.
PERRENOUD, P. A Pedagogia na escola das diferenças: Fragmentos de uma sociologia do fracasso. Trad. Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
ROCHA, E. M. Comportamento Comunicativo do Docente de Enfermagem e sua Influência na Aprendizagem do Educando. Interface, Comunicação, Saúde, Educação, v. 4, n. 32, p. 30-34, 2000. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/icse/v5n8/18.pdf>. Acesso em: 5 mar. 2019.
ROCHA, H. V.; OTSUKA, J. L. Avaliação Formativa em Ambientes de EaD. Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. XIII. p. 146-156. 2002. Disponível em: <http://goo.gl/9egZDQ>. Acesso em: 14 dez. 2019.
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 23. Ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SERTÂNIA. Prefeitura Municipal de Sertânia. Dados Geográficos de Sertânia. 2013. Disponível em: <http://sertania.pe.gov.br/dados-geograficos/>. Acesso em: 10 jan. 2019.
SILVA, J. F. Avaliação do Ensino e da Aprendizagem numa Perspectiva Formativa Reguladora. Equipe de Educação Infanto-Juvenil, 2º Segmento, Formação Continuada, 3p., 2003. Disponível em: <http://goo.gl/EC6VXO>. Acesso em: 10 mai. 2019.
VASCONCELLOS, C. S. Superação da Lógica Classificatória e Excludente: a Avaliação como Processo de Inclusão. In: III Seminário de Educação de Arcos, 3, 2004, Arcos, p. 1-32. Disponível em: <http://www.celsovasconcellos.com.br/Download/Superacao.pdf>. Acesso em: 7 jan. 2019.
. Formação Didática do Educador Contemporâneo: Desafios e Perspectivas. In: Universidade Estadual Paulista. Prograd. Caderno de Formação: Formação de Professores de Didática Geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, p. 33-58, v. 9. Disponível em: <http://goo.gl/QokpZi>. Acesso em: 5 mar. 2019.
VENTURA, M. M. O Estudo de Caso como Modalidade de Pesquisa. Rev. SOCERJ, v. 20, n. 5, p. 383-386, setembro/outubro, 2007. Disponível em: <http://goo.gl/prrpIj>. Acesso em 7 mai. 2019.
VILLANI, A.; PACCA, J. L. A. Construtivismo, Conhecimento Científico e Habilidade Didática no Ensino de Ciências. Rev. Fac. Educ., v. 23, n. 1-2, São Paulo: Revista da Faculdade de Educação, 1997. Disponível em: <http://goo.gl/pT8Sm9>. Acesso em: 10 jun. 2019.
YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Trad. Daniel Grassi. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2020-07-01

How to Cite

Silva, E. R. A., & Albuquerque, R. C. (2020). EVALUATION STRATEGY IN BIOLOGY IN THE PERCEPTION OF STUDENTS IN A SCHOOL IN SERTÂNIA-PE, BRAZIL. Open Minds International Journal, 1(1), 76–90. https://doi.org/10.47180/omij.v1i1.18

Issue

Section

Continuous Flow Articles