GEOGEBRA CONTRIBUTIONS TO GEOMETRY TEACHING IN FUNDAMENTAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v1i1.16Keywords:
Educational Softwares, GeoGebra, Geometry TeachingAbstract
The purpose of this research was to reflect on the teaching of geometry from the use of geometric software in the classroom with elementary school students at the Quilombola Vereadora State School Alzira Tenório do Amaral (EEQVATA), seeking to arouse interest in Geometry. We worked with the hypothesis that the use of GeoGebra instigates students' curiosity, allowing them to approach geometry in a dynamic and pleasurable way. The research had a qualitative approach, in the field modality. The sample was composed by 9th grade students. In the methodology, four steps were followed: application of activity to survey previous knowledge; activities using GeoGebra in the computer lab; applications of activities after the use of GeoGebra that functioned as an evaluative element of the use of the interactive tool and, finally, a questionnaire with 10 items to be answered by the students on the use of technology and the GeoGebra software in classes. GeoGebra proved to be a dynamic and interactive methodological tool that provided the teacher with an additional way to explore the contents, arousing the students' curiosity and interest, in addition to allowing a moment of student-teacher-content interaction.
Downloads
References
ALVES-MAZZOTTI, A. J. Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos de pesquisa, v. 36, n. 129, p. 637-651. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n129/a0736129>. Acesso em: 20 fev. 2015.
BELFORT, E. Utilizando o Computador na Capacitação de Professores. In: CARVALHO, L. M.; GUIMARÃES, L.C. (Org.). História e Tecnologia no Ensino da Matemática. Rio de Janeiro: IME-UERJ, cap. 3, p. 39-50, 2002.
BOLGHERONI, W.; SILVEIRA, I. F. Software Livre Aplicado ao Ensino de Geometria e Desenho Geométrico. Anais... do XVIII Congresso da SBC. WIE- Workshop sobre Informática na Escola, 12-18 de julho, Belém do Pará-PA, 2008. Disponivel em: <http://ceie-sbc.educacao.ws/pub/index.php/wie/article/view/987/97>. Acesso: 13 maio/2014.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares nacionais: Matemática/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasilia: Mec/ SEF, 1998. 148p.
CORREA, J. Novas Tecnologias da informação e da comunicação: novas: novas estratégias de ensino/aprendizagem. In: COSCARELLI, C. V. (org) Novas Tecnologias, novos textos, novas formas de pensar. Belo Horizonte: Autêntica, p.43-50, 2002.
COSTA, J. W; OLIVEIRA, M. A. M. (orgs.). Novas linguagens e novas tecnologias. Petrópolis: editora vozes, 2004.149p.
OLIVEIRA, C. C.; COSTA, J. W.; MOREIRA, M. Ambientes informatizados de aprendizagem: produção e avaliação de softwares educativo. Campinas: Papirus, 2001.
OLIVEIRA, J. C. R.; TORTOLA, E. O ensino de pontos notáveis por meio do geogebra: uma discussão em um curso de formação continuada. Actas del VII CIBEM, Montevideo/Uruguay. 16 a 20 de setembro de 2013. Disponível em: <http://www.cibem7.semur.edu.uy/7/actas/pdfs/1122.pdf>. Acesso: 30 maio. 2015.
PARRA, C. S. I. (org). Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: artes Médicas, 1996.
PERNAMBUCO (Estado). Parâmetros para educação básica do Estado de Pernambuco. Parâmetro na sala de aula Matemática Ensino fundamental. Pernambuco: UNDIME-PE. 2013.
ROSSINI, M. A. S. Aprender tem que ser com gosto. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
SÀ, P. F.; JUCÀ, R. S. Matemática por atividades; experiências didáticas bem – sucedida. Petrópolis, RJ; Vozes, 2014.
SAEPE. Sistema de Avaliação Educacional de Pernambuco. 2013. Disponível em: <www.saepe.caedufjf.net/resultados/resultados-2013/resultados-por-escola>. Acesso: 15 dez. 2012
SANTOS, N. A. T. L. Sala de informática: ensino e aprendizagem interdisciplinar em uma escola bem sucedida da rede municipal de ensino. 2009. Campo Grande-MS. Disponível em: <http://pead.ucpel.tche.br/revistas/index.php/colabora/article/viewFile/124/108>. Acesso: 10 jul. 2014.
SOUZA, C. F. et al. O software geogebra contextualizando a geometria plana. XIII Conferência interamericana de educação matemática 2011. Disponível em: <http://cimm.ucr.ac.cr/ocs/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/view/1893/0>. Acesso: 5 nov. 2015.
SOUZA, M. H. S. Utilização de softwares no ensino da Geometria. 2011. Disponível em: <http://cmais.com.br/educacao/utilizacao-de-softwares-no-ensino-da-geometria>. Acesso em: 10 out. 2014.
ZULATTO, R. B. A. Professores de Matemática que Utilizam Softwares de Geometria Dinâmica: suas características e perspectivas. 2002. 184f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.