GEOGEBRA CONTRIBUTIONS TO GEOMETRY TEACHING IN FUNDAMENTAL EDUCATION

Authors

  • Maria da Conceição Siqueira de Souza Professora da Rede Estadual de Ensino do Estado de Pernambuco
  • José Luiz Cavalcante Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v1i1.16

Keywords:

Educational Softwares, GeoGebra, Geometry Teaching

Abstract

The purpose of this research was to reflect on the teaching of geometry from the use of geometric software in the classroom with elementary school students at the Quilombola Vereadora State School Alzira Tenório do Amaral (EEQVATA), seeking to arouse interest in Geometry. We worked with the hypothesis that the use of GeoGebra instigates students' curiosity, allowing them to approach geometry in a dynamic and pleasurable way. The research had a qualitative approach, in the field modality. The sample was composed by 9th grade students. In the methodology, four steps were followed: application of activity to survey previous knowledge; activities using GeoGebra in the computer lab; applications of activities after the use of GeoGebra that functioned as an evaluative element of the use of the interactive tool and, finally, a questionnaire with 10 items to be answered by the students on the use of technology and the GeoGebra software in classes. GeoGebra proved to be a dynamic and interactive methodological tool that provided the teacher with an additional way to explore the contents, arousing the students' curiosity and interest, in addition to allowing a moment of student-teacher-content interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, L.; SANTOS, C. H. O Programa GeoGebra: relato de experiência no ensino de geometria plana de 5ª a 8ª séries e na socialização com professores da rede de ensino estadual. 2008. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1735-6.pdf>. Acesso em: 2 jun. 2015.
ALVES-MAZZOTTI, A. J. Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos de pesquisa, v. 36, n. 129, p. 637-651. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n129/a0736129>. Acesso em: 20 fev. 2015.
BELFORT, E. Utilizando o Computador na Capacitação de Professores. In: CARVALHO, L. M.; GUIMARÃES, L.C. (Org.). História e Tecnologia no Ensino da Matemática. Rio de Janeiro: IME-UERJ, cap. 3, p. 39-50, 2002.
BOLGHERONI, W.; SILVEIRA, I. F. Software Livre Aplicado ao Ensino de Geometria e Desenho Geométrico. Anais... do XVIII Congresso da SBC. WIE- Workshop sobre Informática na Escola, 12-18 de julho, Belém do Pará-PA, 2008. Disponivel em: <http://ceie-sbc.educacao.ws/pub/index.php/wie/article/view/987/97>. Acesso: 13 maio/2014.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares nacionais: Matemática/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasilia: Mec/ SEF, 1998. 148p.
CORREA, J. Novas Tecnologias da informação e da comunicação: novas: novas estratégias de ensino/aprendizagem. In: COSCARELLI, C. V. (org) Novas Tecnologias, novos textos, novas formas de pensar. Belo Horizonte: Autêntica, p.43-50, 2002.
COSTA, J. W; OLIVEIRA, M. A. M. (orgs.). Novas linguagens e novas tecnologias. Petrópolis: editora vozes, 2004.149p.
OLIVEIRA, C. C.; COSTA, J. W.; MOREIRA, M. Ambientes informatizados de aprendizagem: produção e avaliação de softwares educativo. Campinas: Papirus, 2001.
OLIVEIRA, J. C. R.; TORTOLA, E. O ensino de pontos notáveis por meio do geogebra: uma discussão em um curso de formação continuada. Actas del VII CIBEM, Montevideo/Uruguay. 16 a 20 de setembro de 2013. Disponível em: <http://www.cibem7.semur.edu.uy/7/actas/pdfs/1122.pdf>. Acesso: 30 maio. 2015.
PARRA, C. S. I. (org). Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: artes Médicas, 1996.
PERNAMBUCO (Estado). Parâmetros para educação básica do Estado de Pernambuco. Parâmetro na sala de aula Matemática Ensino fundamental. Pernambuco: UNDIME-PE. 2013.
ROSSINI, M. A. S. Aprender tem que ser com gosto. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
SÀ, P. F.; JUCÀ, R. S. Matemática por atividades; experiências didáticas bem – sucedida. Petrópolis, RJ; Vozes, 2014.
SAEPE. Sistema de Avaliação Educacional de Pernambuco. 2013. Disponível em: <www.saepe.caedufjf.net/resultados/resultados-2013/resultados-por-escola>. Acesso: 15 dez. 2012
SANTOS, N. A. T. L. Sala de informática: ensino e aprendizagem interdisciplinar em uma escola bem sucedida da rede municipal de ensino. 2009. Campo Grande-MS. Disponível em: <http://pead.ucpel.tche.br/revistas/index.php/colabora/article/viewFile/124/108>. Acesso: 10 jul. 2014.
SOUZA, C. F. et al. O software geogebra contextualizando a geometria plana. XIII Conferência interamericana de educação matemática 2011. Disponível em: <http://cimm.ucr.ac.cr/ocs/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/view/1893/0>. Acesso: 5 nov. 2015.
SOUZA, M. H. S. Utilização de softwares no ensino da Geometria. 2011. Disponível em: <http://cmais.com.br/educacao/utilizacao-de-softwares-no-ensino-da-geometria>. Acesso em: 10 out. 2014.
ZULATTO, R. B. A. Professores de Matemática que Utilizam Softwares de Geometria Dinâmica: suas características e perspectivas. 2002. 184f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, 2002.

Published

2020-07-01

How to Cite

Souza, M. da C. S. de, & Cavalcante, J. L. (2020). GEOGEBRA CONTRIBUTIONS TO GEOMETRY TEACHING IN FUNDAMENTAL EDUCATION. Open Minds International Journal, 1(1), 47–63. https://doi.org/10.47180/omij.v1i1.16

Issue

Section

Continuous Flow Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.