DIAGNOSIS OF ANTI-RACIST PEDAGOGICAL PRACTICES INCLUDING IN SCHOOL CONTEXTS OF BASIC EDUCATION IN THE SERIDÓ/RN REGION
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v2i3.146Keywords:
Inclusion, Diversity, Pedagogical practices, Anti-racistAbstract
This article presents the results of a research linked to a Research Project approved by the PPG/PROPESQ Notice No. 01/2019 - Support to Emerging Groups for the Creation of Graduate Programs. The objective was to carry out a diagnosis of inclusive anti-racist pedagogical practices in school contexts of basic education in the region of Seridó/RN. This is a qualitative exploratory research, with the participation of sixteen schools from different cities in Seridó/RN that answered two online questionnaires. One of the questionnaires was sent to the coordinators of educational institutions, where a response was obtained from fifty professors. In addition to analyzing the responses to the questionnaires, the discussions in this text are based on Law 10.639/2003 and the National Plan for the Implementation of the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations and for the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture (BRAZIL, 2009). The results indicate the absence of specific studies that favor the inclusion of anti-racist pedagogical practices in the investigated context; therefore, they present the need to offer postgraduate courses that offer information/knowledge for a better understanding of racism, the History of Africa, Afro-Brazilian Cultures and the trajectories of black social movements.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei 10.639 de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, 2003.
BRASIL. Indagações Sobre Currículo: diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2007.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das relações étnico-raciais e para o ensino da História afro-brasileira e africana. Brasília/DF: SECAD/ME, 2004.
BRASIL. Orientações e ações para educação as relações étnico-raciais. Brasília, DF: SECAD, 2006.
BRASIL. Lei 11.645/08 de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece a inclusão no currículo da Rede de ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira" para incluir a história e cultura dos povos indígenas. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, 2008.
BRASIL. Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Brasília: SECAD; SEPPIR, jun. 2009.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília, DF: MEC, 2012.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação. Quilombola. Brasília, DF: MEC/SECADI, 2012.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF: MEC, 2012.
CORENZA, Janaína de Azevedo. Formação Inicial de Professores: conversas sobre relações raciais e educação. Curitiba: Appris, 2018.
GEERTZ, Clifford. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 4° ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 1995.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia do trabalho científico. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2009.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. Concepções docentes sobre as relações étnico-raciais em educação e a lei 10.639. In: 30º Reunião anual da ANPED, 2007, Caxambu. 30º Reunião anual da ANPED: ANPEd: 30 ANOS DE PESQUISA E COMPROMISSO SOCIAL, 2007. Disponível em < http://www.anped.org.br/reunioes/30ra/trabalhos/GT04-3068--Int.pdf > Acesso 17/08/2021
SANTOS, B. de S. A gramática do tempo. São Paulo: Cortez, 2006.
SELLTIZ, C.; WRIGHTSMAN, L. S.; COOK, S. W. Métodos de pesquisa das relações sociais. São Paulo: Herder, 1965.
TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VYGOTSKI L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Open Minds International Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.