BIODIVERSITY: CONCEPTS OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN QUEIMADAS-PB, BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v1i1.14Keywords:
Conceptions, Formal Education, Environment, Preservation of SpeciesAbstract
The Biology curricular component allows students to know and evaluate their natural environment, the different existing communities and the relationships between them, thus obtaining knowledge of the ecosystem. Thus, this study aimed to verify the conceptions of high school students in relation to biodiversity. For this purpose, a field research was carried out, with a quantitative approach, through the application of a questionnaire between March and June 2018, in a public high school in Queimadas - PB, Brazil. It was evident that those surveyed have some knowledge about the fauna, but are unaware of the flora. In the respondents' conception, it relates the loss of species loss with its function and importance in nature. Regarding the media where they saw or heard about the topic of biodiversity, it was observed that television was configured as the main means of disseminating the topic. Thus, it is suggested that among the challenges for a better educational approach on the theme of biodiversity in the schools of Queimadas-PB is the need to reconcile the theme with the other mandatory contents of the curriculum, addressing the various local variations. Therefore, the main focus of approach to the theme must take regionalism into account.
Downloads
References
ANDRADE, G. S.; MONTEIRO, D. E. Percepção ambiental de estudantes do Ensino Médio sobre a biodiversidade: um estudo envolvendo uma escola do Paraná. Vivências. v. 14, n.26, p.268-280, 2018.
BRAGA, W. R. O. Um estudo sobre os princípios ambientais de estudantes universitários por meio da percepção ambiental. 2018.
BRASIL, M. E. C. Orientações curriculares para o ensino médio. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Secretaria de Educação Média e Tecnológica/MEC, Brasília, 2006.
CENCI, D.; BURMANN, T. Direitos humanos, sustentabilidade ambiental, consumo e cidadania. Revista Direitos Humanos e Democracia, v. 1, n. 2, p. 131-157. 2013.
CNBB. Conferência Nacional do Bispo do Brasil (CNBB). Campanha da Fraternidade 2017 - Biomas Brasileiros e a Defesa da Vida. 2017
DEMOLY, K. R. A.; SANTOS, J. S. B. Learning, environmental education and school: ways of en-acting in the experience of students and teachers. Ambient. Soc., São Paulo, v. 21, 2018.
DINNEBIER, F. F. Estado de Direito Ecológico: Conceito, Conteúdo e Novas Dimensões para a Proteção da Natureza. São Paulo: Planeta Verde, 2017.
DUARTE, C. M. Conhecimento de estudantes do terceiro ano do ensino médio sobre biodiversidade e extinção de animais. 2015.
FISCHER, M. L. et al. Da ética ambiental à bioética ambiental: antecedentes, trajetórias e perspectivas. Hist. Cienc. Saúde - Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 24, n. 2, p. 391-409, Apr. 2017.
GUERRA, M. P.; ROCHA, F. S.; NODARI, R. O. Biodiversidade, recursos genéticos vegetais e segurança alimentar em um cenário de ameaças e mudanças. Embrapa Cerrados. 2015.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico. 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pb/queimadas/pesquisa/23/25888?detalhes=true. Acesso em: 20 de março de 2018.
KRASILCHICK, M. Prática de Ensino de Biologia. 3ª Ed. São Paulo: Harbra, 1996.
LAMIM-GUEDES, Valdir. Biodiversidade dentro da escola. Educação Ambiental em Ação, v. 39, 2012.
LINARES, S. Conocimiento profesional del profesor de matemáticas: conocimiento, creencias y contexto en relación a la noción de función. , n. 15, 2009.
MATOS, D. A. S.; JARDILINO, J. R. L. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. 2016.
MEDEIROS, A. B. et al. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. São Paulo: Hucitec; RJ: Abrasco; 2014.
MMA (MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE). A Convenção sobre Diversidade Biológica - CDB, DF: MMA, 2000. MORAES, C. P. et al. Prática de campo: aprendizagem sobre biodiversidade e preservação ambiental verificada em discentes da escola estadual pirassununga, SP. Nucleus, v. 12, n. 1, p. 361-370, 2015.
MORENO, M. M.; AZCÁRATE, C. Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Enseñanza de las Ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas, v. 21, n. 2, p. 265-280, 2003.
OLIVEIRA, A. P. L.; CORREIA, M. D. Ensino e Aprendizagem Através do Registro das Aulas de Campo Utilizando Diários de Bordo. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, v. 15, n. 3, p. 537-554. 2015.
PELICIONI, A. F. Educação ambiental com estudantes percepções e práticas ambientais. In: VALDEMIR, A. R. A educação ambiental na trilha. Botucatu: Tipomic, 2000. p. 106.
PEREIRA, A. C.; DA SILVA, G. Z.; CARBONARI, M. E. E. Sustentabilidade, responsabilidade social e meio ambiente. Editora Saraiva, 2017.
PIANOVSKI, R. R. R. Utilização de Portfólios No Estudo da Biologia Evolutiva e Biodiversidade. Curitiba – PR: Colégio Estadual Pedro Macedo, 2009. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1679-6.pdf>. Acesso em: 12 jun 2018.
PIEPER, D. S.; BEHLING, G. M; DOMIGUES, G. Pertencimento, patrimônio e meio ambiente: Um diálogo necessário para a sustentabilidade. Revista DELOS: Desarrollo Local Sostenible, n. 21, 2014.
POLLI, A.; SIGNORINI, T. A inserção da educação ambiental na prática pedagógica. Ambiente & Educação, Anápolis-GO, v. 17, n. 2, p. 93-101, 2012.
RATTNER, H. Meio ambiente, saúde e desenvolvimento sustentável. Ciência & saúde coletiva, v. 14, n. 6, p. 1965-1971, 2009.
RAYMUNDO, L. S. Valores morais ambientais: a construção do sujeito ecológico. 2015.
ROOS, A. A biodiversidade e a extinção das espécies. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 7, n. 7, p. 1494-1499, 2012.
ROSSI, A. E.; MANZANO, M. A Percepção de estudantes do ensino fundamental e médio sobre o problema ambiental do Rio Xambrê, PR. Educere-Revista da Educação da UNIPAR, v. 5, n. 1, 2005.
SANTOS, T. J. S.; OLIVEIRA, G. C. S. O conhecimento de estudantes sobre biodiversidade com ênfase em conservação e extinção das espécies, Pará, Brasil. Instrumento: R. Est. Pesq. Educ., Juiz de Fora, v. 19, n. 1, jan./jun. 2017
SILVA JUNIOR, V. E.; MARQUES, E. E. A abordagem da biodiversidade no Ensino Médio de Palmas – TO. Momento, Rio Grande, v. 21, n. 1, p. 77-98, 2012.
SILVA, J. S. Impactos ambientais na caatinga: a percepção de alunos da 3ª série do Ensino Médio da Escola Estadual Prefeito Severino Pereira Gomes, município de Baraúna – PB. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) - Universidade Estadual da Paraíba, Cuité, 2015.
SÖNCKSEN, B. M. A conservação da biodiversidade segundo alunos do curso de ciências biológicas. 2017.
SOUZA, Rafael Speck de et al. Direito animal à luz do pensamento sistêmico-complexo: um enfoque integrador da crise socioambiental a partir da constituição federal de 1988. 2017.
SOUZA, E. C. F; BRANT. A; RANGEL, C. A.; BARBOSA, L. E.; CARVALHO, C. E. G.; JORGE, R. S. P.; SUBIRÁ, R. J. Avaliação do risco de extinção da fauna brasileira: ponto de partida para a conservação da biodiversidade. Diversidade e Gestão. v. 2, n. 2, p. 62-75. 2018.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. 5. ed. repreim. São Paulo: Atlas, 2009.
TURINE, J. A. V.; MACEDO, M. L. R. Direitos Humanos, Comunidades tradicionais e Biodiversidade: Desafios para o desenvolvimento sustentável. Revista Direito UFMS, v. 3, n. 2, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.