MULTIMODAL TEXTS AS CONTEMPORARY LANGUAGE

Authors

  • Grinauria Peixoto VICENTE SME - Prefeitura Municipal de Camaragibe - PE
  • Cristina BONGESTAB Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v1i2.62

Keywords:

online Language, Multimodality, Internet

Abstract

The use of the Internet, in all senses, currently with the COVID-19 Pandemic, has reached immeasurable proportions on the world stage, further evidencing that living without using digital technologies in everyday social practices was almost impossible for considerable portion of the population. The use of media and, with access to the internet, has left printed genres in the background. The regular use of digital genres is a circumstance that cannot be ignored by the current school, which needs to insert educational practices linked to the online language, provided by the internet, through various platforms and applications in its daily routine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental de Língua Portuguesa. Brasília: MEC, 1998.
FOUCAMBERT, Jean. Por uma política de leiturização... dos 02 aos 12 anos. In: A Leitura em questão. Trad. de Bruno Charles Magne. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
MORAN, José Manuel; MASETTO, T. Marcos; BEHRENS, Marilda aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000. – (Coleção Papirus Educação)
KRESS, Gunther. Literacy in the New Media Age. London/New York: Routledge. 2003.
RIBEIRO, Ana Elisa. Escrever, hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. 1. Ed. – São Paulo: Parábola, 2018.
RODRIGUES, Linduarte Pereira. O “entre-lugar” dos folhetos de cordel do século XXI. In: Reviste do GT de Literatura Oral e Popular da ANPOLL. Londrina, PR: Boitatá, 2014, p. 158-176.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.
________ Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e linguagens na escola. In: ROJO, R. H. R.; MOURA, E. (Org). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 7-31.
_________ (Org.). Escol@ conect@ad@: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola Editorial. 2013 (Estratégias de ensino; 40)
SILVA, Ana Carolina Pereira da; SOUZA, Fábio Marques de; MENEZES, Ronny Diogenes de. Textos multimodais no complexo processo de ensino-aprendizagem de português como língua adicional. In: SOUZA, Fábio Marques de; JUNIOR, José Veranildo Lopes da Costa; LINS, Élida Ferreira; SANTOS, Eliete Correia dos. (Orgs) Tecnologias, culturas e linguagens para ensinar e aprender. São Carlos, Pedro & João Editores, 2018, 176 p. ps. 147-165.
SILVA, Maria Suellen Juca da; OLIVEIRA, Rose Maria Leite de. Ensino de língua portuguesa: reflexões sobre as práticas de leitura e de escrita na escola. Disponível em: www.editorarealize.com.br>revistas>conedu>trabalhos>... Acesso em: 25/10/2019.
SOUZA, Fábio Marques de. Currículos e culturas. UEPB – PPGFP / UFPE – PPGEDUC, 2017. Material apresentado no seminário presencial da CEGEM/Recife em 05/05/2018.
_______; SANTOS, Geyza de Freitas. Confluência entre crenças, tecnologias digitais e modos de fazer o complexo processo de ensino-aprendizagem de línguas adicionais. In: Velhas práticas em novos suportes? As Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDICS) como mediadoras do complexo processo de ensino-aprendizagem. Rio de Janeiro, Oficina de Leitura, 2018. P.25-49.
TEIXEIRA, M. C. A. Uma proposta didática para o ensino de literatura mediado por memes. In: TOLOMEI: SOUZA; JUNIOR; NETO. (Org). Etrelugares do saber: Leitura, Literatura e Ensino. São Paulo: Mentes Abertas, 2019, 176 p.
XAVIER, Antonio Carlos. A Era do hipertexto: linguagem e tecnologia. Recife: Editora da UFPE, 2009.
______, Escola e Letramento Digital: impactos das TDIC na aprendizagem da GNet. (no prelo)
______, A (in)sustentável leveza do internetês. Como lidar com essa realidade virtual na escola? In: XAVIER, Escola e Letramento Digital: impactos das TDIC na aprendizagem da GNet. (no prelo)
______, Letramento digital e ensino. In: Série Gestor Escolar. A escola e a formação do leitor. Letramento Digital: Novas práticas de leitura. Textos de apoio. Disponível em: smbrasil.com.br/gestorescolar2015/temas/letramento-digital-novas-praticas-de-leitura/Textos_Apoio_Antonio_Xavier. Acesso em: 20/08/2019.
______, Letramento digital: impactos das tecnologias na aprendizagem da geração Y. Calidoscópio, v. 9, n. 1, p. 3-14, jan./abr. 2011. Acesso em: 12/09/2019.
ZAMBLANO, Anahy. Hipertexto: a força propulsora para o ensino de leitura e escrita na aula de Língua Portuguesa. In: ARANHA, S. D. G.; SOUZA, F. M. (Org). Práticas de ensino e tecnologias digitais. Campina Grande: EDUEPB, 2018. p. 213-217.

Published

2020-08-31

How to Cite

VICENTE, G. P., & BONGESTAB, C. . (2020). MULTIMODAL TEXTS AS CONTEMPORARY LANGUAGE. Open Minds International Journal, 1(2), 25–35. https://doi.org/10.47180/omij.v1i2.62

Issue

Section

Continuous Flow Articles