REFLECTIONS IN LIGHT OF THE CHALLENGES AND POTENTIALITIES OF EDUCATIONAL PRACTICES MEDIATED BY DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (DICTS)

Authors

  • Felipe Dias de Albuquerque Universidade Estadual da Paraíba
  • Alexandre de Souza Cruz Universidade Estadual da Paraíba
  • Ramon Fagner de Queiroz Macêdo Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v6i1.339

Keywords:

Digital Information and Communication Technologies (DICTs), Teaching-learning, Education

Abstract

 

ABSTRACT: The rapid and constant advancement of technology has permeated all aspects of contemporary society, becoming an indispensable tool in various spheres, including education. Both inside and outside the classroom, Digital Information and Communication Technologies (DICTs) offer conveniences but also present challenges. This article aims to address this topic, highlighting the work of authors such as Almeida and Vicente (2011), Alonso (2008), Alves (2018), Miranda (2006), Moraes (2008), Moran (2004), and Piaget (1982). Using a qualitative research approach based on a literature review, this study aims to report on the challenges and perspectives associated with the use of DICTs in the educational context. The central objective is to investigate how information and communication technologies can contribute to the teaching-learning process. Through the analysis of relevant research in this field, we seek to enrich our understanding of the topic, highlighting how DICTs not only impact pedagogical practice but also offer new perspectives for the construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, Katia Morrosov. Tecnologias da informação e comunicação e formação de professores: sobre redes e escolas. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. especial, CEDES, 2008.

ALMEIDA; M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

ALVES, Leonardo Meireles. Gamificação na educação: aplicando metodologias de jogos no ambiente educacional. Joinvile: Clube dos Autores, 2018.

ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.

CETIC.BR. Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2017. Disponível em: http://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_EDU_2016_LivroEletronico.pdf. Acesso em: 15 de junho. 2020.

COLL, César; MONEREO, Carles (Orgs.). Psicologia da educação virtual – Aprender e Ensinar com as Tecnologias da Informação e da Comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DESLAURIERS, J.–P; KÉRISIT, M. O delineamento de pesquisa qualitativa. In: POUPART, J. et al. (Orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008 (p. 127-153).

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997.

IBOPE. Geração Y e Z: Juventude Digital. Disponível em: http://www4.ibope.com.br/download/geracoes%20_y_e_z_divulgacao.pdf. Acesso em: 15 junho. 2020.

MIRANDA, R. G. Informática na educação: representações sociais do cotidiano. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MORAES, Ubirajara Carnevale (org.). Tecnologia Educacional e Aprendizagem: o uso dos recursos digitais. São Paulo: Livro Pronto, 2008.

MORAN, José Manuel. Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 12, p. 13-21, 2004.

PIAGET, Jean. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1976.

SOUZA; F.M.; SANTOS, G.F. Velhas práticas em novos suportes? As Tecnologias Digitais como mediadoras do complexo processo ensino-aprendizagem de línguas. São Paulo: Mentes Abertas. 2019

TAPSCOTT, Don. A hora da geração digital. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2010.

p.

Published

2025-06-02

How to Cite

Albuquerque, F. D. de, Cruz, A. de S., & Macêdo, R. F. de Q. (2025). REFLECTIONS IN LIGHT OF THE CHALLENGES AND POTENTIALITIES OF EDUCATIONAL PRACTICES MEDIATED BY DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (DICTS). Open Minds International Journal, 6(1), 28–42. https://doi.org/10.47180/omij.v6i1.339