CHALLENGING BELIEFS IN ENGLISH LANGUAGE TEACHER EDUCATION: a critical-reflective practice
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v5i3.324Keywords:
Critical-reflective practice; Beliefs; Teacher education; Supervised internship.Abstract
The initial training of English language teachers is a multifaceted process, encompassing theoretical and practical knowledge development and critical reflection on the beliefs and assumptions that influence their educational practices. In this context, critical-reflective practice stands out as a promising pedagogical approach. This research aims to explore how critical-reflective practice helps student-teachers free themselves from limiting beliefs during the supervised internship period. The study also investigates the role of this practice in guiding future teachers, with a focus on internship reports from 2014 to 2017. Methodologically, it employs a qualitative-documentary approach, analyzing experience reports produced by interns. The theoretical framework draws on the works of scholars such as Bakhtin, Barcelos, Dewey, Ellis, Freire, Harmer, and Schön, exploring topics like beliefs, reflection, active learning, and foreign language teaching. This research highlights the challenges faced by trainee teachers and their reflective processes within the English language teaching and learning context.
Downloads
References
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Metodologia de Pesquisa das Crenças sobre Aprendizagem de Línguas: Estado da Arte. Rev. Brasileira de Linguística Aplicada, v. 1, n. 1, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982001000100005
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. A interface professor-pesquisador: reflexões sobre o desenvolvimento profissional. Language Teaching Research, v. 7, n. 3, 2003.
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Crenças sobre aprendizagem de línguas, Linguística Aplicada e ensino de línguas. Linguagem & Ensino, Vol. 7, n. 1, 2004. DOI: https://doi.org/10.15210/rle.v7i1.15586
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 7, n. 2, p. 109–138, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982007000200006
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
DEWEY, John. Experiência e Educação. Tradução: Anísio Teixeira. 3. ed. UPF: Companhia Editora Nacional, 1979.
DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição/John Dewey; nova tradução e notas de Haydée Camargo Campos. 4. ed. - São Paulo: Ed. Nacional, 1979.
ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1994.
FREIRE, Paulo---. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. 4th ed. Essex: Longman, 2007.
MAHER, Terezinha de Jesus Machado. Do casulo ao movimento: a suspensão das certezas na educação bilíngue e intercultural. In: KLEIMAN, Angela; CAVALCANTI, Marilda (Orgs.). Linguística Aplicada – suas faces e interfaces. Campinas: Mercado de Letras, p. 67-94, 2007.
PILETTI, Claudino. Didática geral. São Paulo: Ática, 2004.
PIRES, Anderson Clayton. Sistema de estruturação de crenças sociointerativo: Estruturação de crenças, lógicas de interação e processos de contingenciamento. Psicol inf., São Paulo , v.17, n. 17, p. 133-191, dez. 2013. Disponível em DOI: https://doi.org/10.15603/2176-0969/pi.v17n17p133-191
SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (coord.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Open Minds International Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.