CHALLENGING BELIEFS IN ENGLISH LANGUAGE TEACHER EDUCATION: a critical-reflective practice

Authors

  • Letícia Ramires de Araújo UFMS
  • Rivaldo Ferreira da Silva UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v5i3.324

Keywords:

Critical-reflective practice; Beliefs; Teacher education; Supervised internship.

Abstract

The initial training of English language teachers is a multifaceted process, encompassing theoretical and practical knowledge development and critical reflection on the beliefs and assumptions that influence their educational practices. In this context, critical-reflective practice stands out as a promising pedagogical approach. This research aims to explore how critical-reflective practice helps student-teachers free themselves from limiting beliefs during the supervised internship period. The study also investigates the role of this practice in guiding future teachers, with a focus on internship reports from 2014 to 2017. Methodologically, it employs a qualitative-documentary approach, analyzing experience reports produced by interns. The theoretical framework draws on the works of scholars such as Bakhtin, Barcelos, Dewey, Ellis, Freire, Harmer, and Schön, exploring topics like beliefs, reflection, active learning, and foreign language teaching. This research highlights the challenges faced by trainee teachers and their reflective processes within the English language teaching and learning context.

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Author Biography

Rivaldo Ferreira da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE

Doutorando e Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE), pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). É especialista em Linguística Aplicada e em Metodologia do Ensino de Língua Inglesa pela Faculdade Mantenense dos Vales Gerais (INTERVALE). É especialista em Linguagens, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho pelo Centro de Educação Aberta e a Distância da Universidade Federal do Piauí (UFPI). É graduado em Letras Inglês (UEPB). É graduado em Letras Português, pelo Centro Universitário Venda Nova do Imigrante (UniFAVENI) e aluno do Curso de Especialização O Círculo de Bakhtin em Diálogo: linguagem, cultura e sociedade, pela Faculdade Sudamérica. Desenvolveu atividades de ensino e orientação, como professor substituto, T-40, no curso de Letras Inglês, da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), no campus de Campina Grande. Foi Professor de Magistério Superior (Substituto), no Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (Graduação), Classe D-1, nível 1, T-40, junto a Escola Técnica de Saúde de Cajazeiras do Centro de Formação de Professores da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), na escola de aplicação desta instituição

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Published

2024-12-28

How to Cite

Araújo, L. R. de ., & Silva, R. F. da. (2024). CHALLENGING BELIEFS IN ENGLISH LANGUAGE TEACHER EDUCATION: a critical-reflective practice. Open Minds International Journal, 5(3), 162–166. https://doi.org/10.47180/omij.v5i3.324