#ACADEMICSKY
BLUESKY CONNECTING THE ACADEMIC COMMUNITY
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v5i3.310Keywords:
BlueSky; AcademicSky; Scientific Dissemination.Abstract
This article investigates the use of the social media platform BlueSky by the academic community, with an emphasis on analyzing #AcademicSky, a virtual community dedicated to fostering research and disseminating academic content. The study seeks to understand how BlueSky, along with its features and functionalities, has been appropriated by researchers and academics to promote scientific discussions and share knowledge. The research adopts a descriptive and exploratory approach, using Netnography as the primary method, complemented by a literature review to contextualize the use of social media in scientific communication. Netnography allowed for the observation of interactions and social dynamics within the #AcademicSky community, providing insights into its relevance in building collaborative networks and increasing the visibility of academic research. The results indicate that BlueSky, through #AcademicSky, significantly contributes to fostering new forms of interaction among researchers, facilitating access to information, and promoting the exchange of ideas and academic experiences.
Downloads
References
ALMEIDA, R. B. F. Proposição de estratégias de marketing digital para pesquisadores utilizarem as redes sociais como forma de divulgação cientifica. 138 f. Dissertação (Mestrado profissional em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação) - Universidade Federal do Alagoas. Instituto de Química e Biotecnologia. Maceió, 2019.
BARBOSA, C.; SOUSA, J. P. Comunicação da ciência e redes sociais: um olhar sobre o uso do Facebook na divulgação científica. Revista do CECS: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Braga, p. 279-289, 2017. Disponível em: <http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/ view/2826/2733>. Acesso em: 11 out. 2024
BLUESKY. Bem-vindos ao BluesSky. 2024. Disponível em: <https://bsky.social/about/blog/09-04-2024-bem-vindos>. Acesso em 15 out. 2024.
BLUESKY. BlueSky anuncia que já tem mais de 9 milhões de usuários. 2024. Disponível em: <https://bsky.app/profile/bsky.app/post/3l3jexe5pcy2m>. Acesso em 20 out. 2024.
BLUESKY. BlueSky informa que 85% do público que chegou à plataforma é brasileiro. 2024. Disponível em: <https://bsky.app/profile/bsky.app/post/3l3dtuznw7p22>. >. Acesso em 30 out. 2024.
BLUESKY. Crie um pacote inicial. 2024. Disponível em: https://bsky.social/about/blog/08-29-2024-pacotes-iniciais . Acesso em: 18 out. 2024
BUENO, W. C. A divulgação científica no universo digital: o protagonismo dos portais, blogs e mídias sociais. In: PORTO, C., OLIVEIRA, K. E.; ROSA F., eds. Produção e difusão de ciência na cibercultura: narrativas em múltiplos olhares. Ilhéus: Editus, 2018, pp. 55-67. Disponível em: <https://books.scielo.org/id/fc27h/pdf/porto-9788574555249-06.pdf>. Acesso em 12 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.7476/9788574555249.0005
CANALTECH. Como conseguir um convite da BlueSky. 2023. Disponível em: <https://canaltech.com.br/redes-sociais/como-conseguir-um-convite-da-bluesky/>. Acesso em 17 out. 2024.
CANALTECH. O que é o AT Protocol?. 2023. Disponível em: <https://canaltech.com.br/redes-sociais/o-que-e-o-at-protocol/>. Acesso em 26 out. 2024.
CNN BRASIL. Rede social “Blue Sky’ libera acesso sem convite, veja como criar uma conta. 2024. Disponível em: <https://www.cnnbrasil.com.br/tecnologia/rede-social-bluesky-libera-acesso-sem-convite-veja-como-criar-conta/>. Acesso em 22 out. 2024.
CAREGNATO, S. E. Google Acadêmico como Ferramenta para os Estudos de Citações: Avaliação da Precisão das Buscas por Autor. Ponto de Acesso (UFBA) , v. 5, p. 72-86, 2011. Disponível em: <https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/5682/4106>. Acesso em 10 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.9771/1981-6766rpa.v5i3.5682
DIAS, C. S; DIAS, R. G; ANNA, J. S. Potencialidade das Redes Sociais e dos Recursos Imagéticos para a divulgação científica em periódicos da área de Ciência da Informação. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande v. 34, n. 01, p. 109-126, jan./jun. 2020 DOI: https://doi.org/10.14295/biblos.v34i1.11241
FLORES, N. M. Blogs de ciência: práticas de cuidado de si do cientista contemporâneo. Animus: Revista Interamericana de Comunicação Midiática, Santa Maria, v. 12, n. 23, p. 86-99, 2013. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/animus/article/view/6724>. Acesso em 10 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/217549776724
IGN. BlueSky: como entrar, quem é o dono e tudo sobre a rede social considerada “o novo Twitter”. 2024. Disponível em: <https://br.ign.com/bluesky/129164/feature/bluesky-como-entrar-quem-e-o-dono-e-tudo-sobre-a-rede-social-considerada-o-novo-twitter#:~:text=Como%20funcionam%20os%20feeds%20d o,faz%20um%20feed%20para%20isso>. Acesso em 25 out. 2024.
LÉVY, P. Cibercultura? Tradução de Carlos Irineu de Sousa. - São Paulo: Ed. 34, 1999. 264 p.
MARIA, V. A; PORTO, C. M. Redes sociais e a divulgação científica na perspectiva dos alunos de graduação em Direito. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 22, p. 1-26, 2024 e-ISSN: 1809-3876 Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo – PUC-SP DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61192
MONTEIRO, J. C. S.. A plataforma Skoob e os novos métodos de incentivo à leitura. Asas da Palavra (UNAMA), v. 17, p. 61-69, 2020. Disponível em: <https://revistas.unama.br/index.php/asasdapalavra/article/view/2109/0>.Acesso em 12 out. 2024.
MONTEIRO, J. C. S. Threads: uma mídia social emergente na educação?. Revista Educação em Páginas , Vitória da Conquista, v. 02, e13396, 2023. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13396>. Acesso em 22 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13396
PEREIRA, A. A. S; MONTEIRO, J. C. S. A Netnografia como método de estudo do comportamento em ambientes digitais. p. 173-181. In: Anais do III Simpósio Internacional Interdisciplinar em Cultura e Sociedade do PGCult; Organizadores: Ana Caroline Amorim Conceição, Conceição de Maria Belfort de Carvalho, Larissa Lacerda Menendez, Luciano da Silva Façanha e Zilmara de Jesus Viana de Carvalho. – São Luís: EDUFMA, 2020. 2270 p.
PEREIRA, A. A. S; COELHO, F. M. T. S; MONTEIRO, J. C. S. O Twitter no webjornalismo: os impactos da cibercultura e da mobilidade digital na narrativa jornalística. 2019. 15f. In: Intercom –Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. XXI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste, São Luís.
SOUZA, J. B.; DALE, C. S. Divulgação científica nas mídias sociais - desafios e oportunidades. Brazilian Journal Of Pain, São Paulo, 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/brjp/a/T3cBsXMkgstsc66sJVP74Mx/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 12 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.5935/2595-0118.20240035-pt
TECNOBLOG. O que é Bluesky? Veja como funciona a rede social do criador do Twitter. 2024. Disponível em: <https://tecnoblog.net/responde/o-que-e-bluesky-veja-como-funciona-a-rede-do-criador-do-twitter/#:~:text=O%20Bluesky%20é%20uma%20rede%20social%20independente%20com%20a%20 proposta,300%20caracteres%2C%20além%20de%20fotos>. Acesso em 15 out. 2024.
TECHTUDO. Bluesky: 5 coisas que você precisa saber sobre o rival do X (Twitter). 2024. Disponível em: <https://www.techtudo.com.br/listas/2024/09/bluesky-5-coisas-que-voce-precisa-saber-sobre-o-rival-do-x-twitter-edapps.ghtml>. Acesso em 22 out. 2024.
UNIFESP. Redes sociais acadêmicas. 2020. Disponível em: <https://www.unifesp.br/campus/gua/plataformas-e-identificadores-academicos/redes-sociais-academicas >. Acesso em: 12 out. 2024.
SANTOS, V. L.C, SANTOS, J. E. As Rede Sociais Digitais e sua influência na sociedade e educação contemporâneas. HOLOS, vol. 6, 2014, pp. 307-328 Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Natal, Brasil. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2014.1936
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Open Minds International Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.