PRACTICE OF COOPERATIVE LEARNING STRATEGY: DIALOGUE WITH LANGUAGE

Authors

  • Adriana Randi Silva
  • Ester Rojas Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.47180/omij.v3i2.163

Keywords:

Literature, Reading, Research, Learning, Dialogue

Abstract

My didactic intention as a teacher is to keep up to date with the development of new perspectives and perceptions of a teaching methodology that can meet students' different needs, participate and share greater responsibilities regarding their learning. In this way, my didactic intention is for my students to develop their skills and competencies by using dialogue and interaction between them, to critically position themselves in solving the proposed problems situations, so that we can achieve the proposed objectives. Cooperative cells allow working in small groups, where students can help each other, favouring dialogue and discussion on the topics covered, always mediated by the teacher. The results obtained by some students are putting themselves in another place; reflecting and discussing what is being worked on; acquiring responsibility for tasks; exchanging knowledge; developing autonomy; become the protagonist of their own actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Randi Silva

Professora de Educação Básica I, na cidade de Ribeirão Preto/SP. Pedagoga com licenciatura em
Magistério da Educação Infantil, Administração Escolar, Magistério das Disciplinas Pedagógicas do
Ensino Médio, Magistério das Séries Iniciais do Ensino Fundamental; pela FABAN. Formada em
Psicopedagogia Clínica e Institucional na Faculdade Metropolitana de Ribeirão Preto. Pós-graduada (Latu Sensu) em “O círculo de Bakhtin em diálogo: linguagem, cultura e sociedade”.

Ester Rojas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Estágios de Pós-doutorado em Liguíntica Aplicada (UNICAMP) e em Estudos Culturais Americanos (USACH). Doutora em Linguística (USO). Professora aposentada e colaboradora credenciada na pós-graduação em Letras da UNESP - ASSIS. Tradutora/intérprete espanhol-português (acadêmico e jurídico).

References

BAKHTIN, Mikhail. (VOLOCHÍNOV). Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. Tradução do francês por Michel Lahud e Yara F. Vieira. São Paulo: Hucitec, 2006; 2017.

BARONAS, Roberto Leiser; ARAUJO, Lígia Mara Boin Menossi; PONSONI, Samuel. Reflexões acerca da análise dialógica dos discursos verbo-visuais: um caso de humor na política brasileira. Bakhtiniana, v.8, p. 24-41, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732013000200003

BRAGA, Maria Margarete Sampaio de Carvalho; FAGUNDES, Maurício Cesar Vitória. Prática pedagógica e didática humanizadora: materialidade de pressupostos de Paulo Freire. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.15, n.2, p. 524 – 549, 2017. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i2p524-549

CRAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: UNESP, 1999.

FIORIN, José Luiz de. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2011.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De tramas e fios: um ensaio sobre a música e educação. São Paulo: Editora UNESP, 2005.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

JOHNSON, David W.; JOHNSON, Roger. T. Learning together and alone: cooperative, competitive, and individualistic learning. Massachusetts: Allyn and Bacon, 1999.

LOPES, José de; SILVA, Helena Santos. Aprendizagem cooperativa na sala de aula: um guia prático para o professor. 1. ed. Lisboa: Lidel, 2009.

MENDES, Fábio Ribeiro. A nova sala de aula. Porto Alegre: Autonomia, 2012.

MONEREO, Carles; GISBERT, David Duran. Tramas: procedimentos para a aprendizagem cooperativa. Tradução de Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2005.

THOMPSON, Kevin. An analysis of group instrumental teaching: principles, procedures, and curriculum implications. University of London: 1983.

TORRES, Patrícia Lupion; IRALA, Esrom Adriano. Aprendizagem colaborativa In: TORRES, P.L. (Org.). Algumas vias para entretecer o pensar e o agir. Curitiba: SENAR, 2007. p.65-95.

Published

2022-08-31

How to Cite

Randi Silva, A., & Myriam Rojas Osorio, E. (2022). PRACTICE OF COOPERATIVE LEARNING STRATEGY: DIALOGUE WITH LANGUAGE. Open Minds International Journal, 3(2), 37–45. https://doi.org/10.47180/omij.v3i2.163

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.