THE CHALLENGES OF EDUCATION IN REMOTE TIMES: the actors involved
DOI:
https://doi.org/10.47180/omij.v2i2.135Keywords:
Pandemic, Education, Remote Teaching, Teachers, SchoolsAbstract
The present work refers to the development of remote classes during the years 2020 and 2021, considering the still current context, experienced worldwide, due to the pandemic urgency caused by COVID-19 (SARS-CoV-2). The proposal required a realistic look at the social, economic and educational crisis, which helped to create the adaptive resources needed for the moment, noting that they were not enough to remedy all the deficiencies generated by the crisis. In this article, we seek to highlight within this context, the role of the school with its adaptations since the suspension of classes and the role of teachers who needed to organize themselves in alternative ways to teach classes and get closer to students and families with their modified routines due to absence of face-to-face school attendance and lack of access to school content. Added to this, there is the lack that students feel from the school environment and the great loss they will have throughout their trajectory.
Downloads
References
ARRUDA, E. P. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. In: EmRede – Revista de Educação à Distância. Disponível em: <https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621>. Acesso em: 21.jun.2021.
BRANCO, J. C. S.; NEVES, I. S. V. Trabalho docente em tempos de COVID-19: EaD e Educação Remota Emergencial. In: Revista de Educação, Ciência e Cultura. Universidade LaSalle: Canoas, v. 25, n. 3, 2020. ISSN2236-6377. Disponível em: <http://dx.doi.org/ 10.18316/recc.v25i3.7382>. Acesso em: 21.jun.2021.
BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_ 03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm>. Acesso em: 21.jun.2021.
______. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 21.jun.2021.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
KAMII, C. Aritmética: novas perspectivas – implicações na teoria de Piaget. Tradução de Marcelo Cestari T. Lellis, Marta Rabioglio e Jorge José de Oliveira. Campinas/SP: Papirus, 1992.
MARQUES, R. A ressignificação da educação e o processo de ensino e aprendizagem no contexto de pandemia da COVID-19. In: Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 3, n. 7, p. 31-46, 2020. Disponível em: <https://revista.ufrr.br/boca/article/download/RonualdoMarques/3042>. Acesso em: 21. jun.2021.
______; FRAGUAS, T. A ressignificação da educação: virtualização de emergência no contexto de pandemia da COVID-19. In: Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 11, p. 86159-86174, nov. 2020. ISSN 2525-8761. DOI: 10.34117/bjdv6n11-148. Disponível em: <https://www.brazilianjou rnals.com/index.php/BRJD/article/view/19557>. Acesso em: 21. jun.2021.
OLIVEIRA, H. V.; SOUZA, F. S. Do conteúdo programático ao sistema de avaliação: reflexões educacionais em tempos de pandemia (COVID-19). Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020. Disponível em: <https://revista.ufrr.br/boca/article/view/OliveiraSouza>. Acesso em: 21.jun.2021.
RAMOS, M. N. A educação em tempo de covid-19. In: Correio Brasiliense. 02 de abril de 2020. Disponível em: <https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/opiniao/2020/04/02/internas_o piniao,841850/artigo-a-educacao-em-tempos-de-covid-19.shtml>. Acesso em: 21.jun.2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors declare that any work submitted, if accepted, will not be published elsewhere, in English or in any other language, and even electronically, unless it expressly mentions that the work was originally published in the Journal.